Dette svarte de nyutdannede på spørsmål om det var lett eller vanskelig å få jobb:
Ansetter også nyutdannede
Men søknadsbunken ved Rosenborg skole tyder på at det kan være tøft å få jobb i de store byene. Rektor Råberg har nylig søkt etter tre spesialpedagoger, og der har også søknadene strømmet inn.
– Totalt er det 85 søknader i bunken. Enkelte har søkt på alle tre, så til sammen er det 58 søkere på de tre stillingene.
– Hva vektlegger du når du skal ansette nye lærere?
– Jeg ser på fagkombinasjonen, og det er en fordel å ha erfaring.
– Så nyutdannede har ingen sjanse hos deg?
– Det vil bli litt feil å si. Jeg tilbød nylig jobb til en som hadde kun ett års erfaring.
– Er det en fordel å ha vært innom som vikar?
– Det kan av og til være en fordel. Nå har jeg mange meget godt kvalifiserte å velge i når jeg skal kalle inn på intervju, men av og til er det folk som overrasker og gjør et meget godt intervju og dermed får jobben, sier rektor Råberg.
Lenger nord i Trøndelag i Røyrvik er det ikke like lett å rekruttere lærere. Rektor Anna Lisa Persson ved Røyrvik oppvekstsenter er glad for hver eneste søknad hun får på de fire stillingene hun har ute.
– Jeg har ikke helt oversikt over hvor mange søknader vi har fått, men det er jo viktig at vi har noen å velge i, sier Persson.
– Har du måttet ansette ufaglærte noen gang?
– Ja det har jeg gjort. Det er jo absolutt siste utvei, men noen av de ufaglærte er også dyktige.
Hun mener at det er mange flere som kunne ha utdannet seg til lærer hvis karakterkravet på 4 i matematikk hadde blitt fjernet.
– Jeg vet av mange flinke folk som kunne ha tenkt seg å ha blitt lærer, men som ikke kommer inn på grunn av matematikkarakteren. Det burde en gjøre noe med, det er ikke nødvendig å ha 4 i matematikk for å undervise i for eksempel norsk.
– Neste år kommer det nesten ingen nyutdannede ut. Hva tenker du om det?
– Helt tragisk. Tenk hvor vanskelig det da blir å få fatt i lærere for oss da.