– Nå er jeg klar for å jobbe
Malin N. Bråten jobber som lærervikar, men vil ha fast jobb. Hun hadde ønsket seg enda mer praksis i utdanningen.
Hun var inne i sin siste praksisperiode da Skole-Norge stengte. Hun hadde en uke igjen av praksisperioden. For å få godkjent lærerutdanning må en ha gjennomført 95 dager med praksis.
– Vi som går på Levanger, har 100 dager praksis, så det at vi mistet fem, gikk akkurat, forteller Bråten, som har studert ved grunnskolelærerutdanningen 1.–7 ved Nord universitet.
Malin Bråten er en av tre ferske lærere Utdanningsnytt har snakket med i reportasjen "Sistemann ut", om det siste kullet lærere med fireårig utdanning.
Hvert år fyller de nyutdannede grunnskolelærerne opp mot 2000 lærerstillinger, men nå kommer to år med tørke. Les hele saken her.
Ville jobbe med mennesker
Hun er igjen ute i skolen som vikar.
– Å være ute i jobb har fått meg til å innse alt ansvaret som også følger med jobben, som foreldresamarbeidet og kontakt med ulike etater som pedagogisk-psykologisk tjeneste og barnevernet. Men det har vært veldig interessant å få være med både da skolene måtte stenge og nå når vi har åpnet opp igjen, sier Bråten.
Hun bestemte seg ikke for å bli lærer før hun måtte søke utdannelse etter videregående.
– Jeg ville jobbe med mennesker. Å bli lærer fremstår også som en familievennlig jobb hvis jeg noen gang får egne barn, så det telte også.
Bråten har tatt norsk, matematikk, kunst, religion, samfunnsfag og spesialpedagogikk. Hun har tatt 30 studiepoeng mer enn hva hun trenger.
– Jeg tok dobbelt opp med studiepoeng høsten 2019. Jeg håper det kommer til å spille inn på hvilken lønn jeg får.
Hun har ikke fått seg jobb ennå, men søker aktivt etter en lærerjobb. For å være på den sikre siden har hun søkt seg inn på nettstudier fra høsten av.
– Hva tenker du om at alle som kommer etter deg, har en mastergrad?
– De blir dyrere å ansette enn meg. Jeg har stor bredde i hvilke fag jeg kan undervise i og vil tro det vil være en fordel på en barneskole.
Når Malin N. Bråten begynner å jobbe som lærer, vil hun bli ansatt som adjunkt og få lønn deretter.
– Jeg har ikke selv tenkt så mye på at jeg kanskje vil tjene litt mindre enn dem som har en master. Jeg tror det er litt feil å bare skulle lokke med penger for å få folk til å bli lærer. I skolen er det å engasjere seg og å bry seg om elevene det som er viktigst.
– Tror du de med mastergrad vil få en høyere anerkjennelse enn de uten?
– I faget sitt vil de ha mer kunnskap, men ut over det tror jeg ikke det.
Lyst på mer praksis
Hun ser ikke bort fra at hun selv en dag kommer til å ta en mastergrad, men nå er målet å få seg en jobb.
– I løpet av studietiden er det praksisperioden som har vært best. Jeg kunne ha tenkt meg enda mer praksis. Der føler jeg virkelig at jeg lærer mest. Studiet har vært bra det også, og vi har blitt flinke til å samarbeide på tvers og snakke i grupper. I tillegg har vi flinke og inspirerende lærere som brenner for fagene sine. Men nå er jeg klar for å begynne å jobbe som lærer, sier Malin N. Bråten.