Erfaring gjør ikke lærere mer tilfredse
Erfarne ungdomsskolelærere er like stressa og mindre tilfredse enn nyutdanna lærere
Det kommer fram i den nye studien «Nyutdannede læreres opplevelse av læreryrket». Den bygger på en undersøkelse av 600 nyutdanna ungdomsskolelærere fra hele Norge, som en del av den internasjonale TALIS 2018-undersøkelsen.
Dette harmonerer ikke med den sterke oppmerksomheten om praksissjokket som nye lærere utsettes for, konstaterer forskerne.
Grunnen til de nye lærernes tilfredshet kan godt være en naturlig oppstart- entusiasme. Men forfatterne understeker likevel at dette er et funn som er verdt å merke seg.
– Vi veit ikke hvor skoen trykker for de erfarne lærerne, utdyper Christian Brandmo.
Erfaringer ikke verdsatt
Han er professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, og har skrevet artikkelen sammen med professor Dijana Tiplic ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, også ved Universitetet i Oslo.
– Skulle være slik at deres erfaring ikke blir verdsatt nok, så er det viktig. Vi har kanskje ikke sagt tydelig nok at deres erfaring er vesentlig kompetanse. Det er jo de som kan slikt som å utføre mange oppgaver samtidig, og å oppdage ting før de skjer, sier Christian Brandmo.
Les denne: Tilbud om veiledning til erfarne lærere
– Lærere blir ofte behandla som en homogen gruppe når det gjelder forskning og reformer i skolen, skriver de to forfatterne, og trekker fram reformer som «Ungdomstrinn i utvikling» og «Lærerløftet», som skal styrke lærernes kompetanse.
Samtidig understreker de at de ikke veit hvordan slike satsinger skulle ha påvirka de erfarne lærernes tilfredshet. Likevel sier de klart at arbeidserfaring i skolen er en faktor som bør tas i betraktning når tiltak for lærere skal utvikles.