Foto: Anne Lise Flavik
Politisk ledet krympflasjon i skoleverket
Debatt: Krympflasjon har blitt nyordet som presist beskriver den frustrasjonen mange av oss har følt på når vi entrer dagligvarebutikken.
Kjente produkter
kommer i ny innpakning. Innholdet er redusert. Selv om prisen på pakken kan
være lik den vi er kjent med fra tidligere, er resultatet vi står igjen med innholdsreduksjon.
Den faktiske kostnadsøkningen forsøkes på dette viset å holdes skjult. Opplevelsen
du får som forbruker er at du blir lurt. Rett og slett ført bak lyset. Lureriet
er mer åpenbart når det lett lar seg gjøre å måle og veie innholdet i pakkene. Trangere
økonomiske tider forsterker følelsen av urettferdighet.
Sett nå at innholdet
du får levert ikke er så lett å måle eller veie. Konsekvensene viser seg
kanskje heller ikke på kort sikt, men først etter noen år. Kanskje først sent i
livet. Gjør det trikset mer akseptabelt? Sannsynligvis ikke, men det kan bli
desto vanskeligere å avdekke. Du kan også bli lurt gang på gang før du merker
noe som helst. Iallfall om oppmerksomheten din avledes over til noe annet.
Du
kan telle enkelte resultater, men blir blind i møte med andre deler av pakka. Trikset
kan bestå i å få deg til å tro at du har gjort et kupp. I virkeligheten kan du
stå igjen med en økt kostnad som nå blir ditt eget individuelle problem. Slikt
er i dag fullt lovlig, iallfall innenfor skolesektoren.
Du møter lovord om
tilpassede tiltak og støtte for dine barn i en skole som skal ivareta alle. Lærere
i dag er høyt utdannede, profesjonelle og etisk bevisste i sin yrkesutøvelse. Med
god grunn. Det gir trygghet. Det utelukker ikke at du kan finne unntak, men en
kompetent lærer har god virkning. Det utelater heller ikke at rammefaktorene
ikke spiller på lag med læreren. Det er mange faktorer som påvirker livet i
skolen. Likevel er lærerens kompetanse avgjørende for kvaliteten du møter, nær
sagt uansett. Lite er dessuten mulig å gjennomføre av uttalte mål og ambisjoner
på skolens vegne dersom denne kompetansen uteblir. Likevel ser vi alt for ofte
at det er tilfellet.
Tar sjanser
Opplæringsloven åpner
i praksis for at hvem som helst kan bli satt til undervisningsansvar, og det
helt uavhengig av formell eller uformell kompetanse. Det er når disse unntakene
er i ferd med å utvikle seg til norm, vi kan snakke om varige endringer. For et
voksende antall elever er det realiteten i dag. Det er altså lovlig. Denne
bakveien i loven er slett ikke uvanlig. Konsekvensene løftes over på barna og
elevene. Hvorfor etterspør ikke flere en innholdsfortegnelse på den kompetansen
som tilbys?
I motsetning til annen
forbrukerlovgivning, plikter ikke skolemyndighetene en gang å opplyse deg om endringer
i innholdet når det gjelder undervisningspersonalet sin kompetanse. Du må pent
ta til takke med det du får. Det skal mest sannsynlig særdeles graverende tilstander
til for at du i det hele tatt skal merke noe åpenbart og på kort sikt. Kanskje
stusser du likevel litt over enkeltepisoder eller «lærerens» unge alder, men så
virker det meste greit nok? Hvor greit det egentlig er vil først tiden vise.
Lovens krav til
undervisningskompetanse bygger på bred enighet og forståelse for hva om må
stilles som minimumskrav for at skolens mål, verdier og ambisjoner kan ivaretas.
For noen kan manglende lærerkompetanse til og med være skadelig. Likevel tar vi
altså sjanser i stort monn. Bare innpakningen er overbevisende nok, synes lite
annet å føre frem. Jeg er ikke kjent med at folk flest tror noe annet enn at
kompetansen er god nok. Da er det kanskje ikke så rart om lokale politikere
heller ikke er så nøye på det?
Går du god for innpakningen
kan det altså hende du bidrar til omprioriteringer på skolen bekostning. I
likhet med krympflasjon i butikkhyllene, er det nemlig penger å spare på en kompetansereduksjon
i skoleverket. Dette er ikke overraskende i et samfunn som normalt belønner økte
krav til utdanning, kompetanse og ansvar med en rimelig lønnsutvikling. Om det
motsatte får skje i skolen, er selvfølgelig virkningen den samme her som et
annet sted. Du må i praksis senke kravene til de du med rimelighet kan forvente
at takker ja til å utføre jobben. Kunststykket består i å servere dette i en
innpakning opinionen kan gå god for. Slipper du å redegjøre for konsekvensene,
kan overbevisningsoppdraget bli enklere.
Samfunnet fortjener bedre
Derfor er det stor
grunn til bekymring om du ser politikere som synes det er greit å kjøre høy
kjekkasfaktor samtidig som skolen settes på sparebluss. Mål om mer undervisning
pr. krone er ikke nødvendigvis et gode. Heller ikke digital effektivisering av
arbeidstid på skolen. God relasjonsbygging skjer ikke på stoppeklokkas
premisser. Mye vesentlig går tapt på veien. Innpakningen kan se flott ut, men
noe har mest sannsynlig endret seg når det gjelder innholdet.
Jeg leser KS sitt nye
debatthefte til kommuner og fylkeskommuner som en oppfordring til krympflasjon
av skolens kompetanseinnhold. Heftet som skal danne grunnlaget for de kommende
lønnsforhandlingene i KS-systemet, underkjenner kompetanseutfordringer i skolen.
Respekten for kvalitet og kompetansekrav i skoleverket synes dalende. Dette til
tross for at politiske festtaler gir inntrykk av noe annet. På bakrommet er
tonen altså mindre innbydende.
Lærere skyves ut i
den ene tvungne lønnsnemnda etter den andre. Grensene forskyves. Lønnsutviklingen
samsvarer ikke lenger med krav til kompetanse, ansvar og utdanning. Streikeretten
er satt i spill. Samtidig ser vi stadig flere eksempler på arrogant politisk
overstyring av beslutninger på skolenivå. Inviteres vi til å tro at de kan ta
kontroll? Innpakningen i dag kalles ofte tillitsreform.
Jeg vil heller
oppfordre til at det stilles krav til å oppgi en innholdsfortegnelse på den
kompetansen som tilbys i skolene i dag. Lovens krav bør definere minimumsgrensen
for hva vi kan godta som akseptabelt. Noe annet kan tyde på at vi rett og slett
har blitt lurt. Det er da ikke slikt våre folkevalgte politikere skal holde på
med? Samfunnet fortjener bedre. Det gjeldet også lokalsamfunnet hjemme hos deg
selv. Still krav, og ikke la deg så lett lure.