Det
blir lagt i munnen på Friedrich Nietzsche at «Det er underlig at da Gud
bestemte seg for å lære gresk da han skulle bli forfatter – og at han ikke
lærte det bedre.» I
et innlegg om styring og nasjonale prøver, i Dagens Næringsliv, kan vi lese
hva skoleforskerne Bonesrønning, From og Nordahl tenker om nasjonale prøver,
noe som inspirerte meg til å omskrive dette sitatet til: «Det er underlig at da
tre kjente forskere bestemte seg for å skrive om nasjonale prøver, fremstår det
som gresk for meg som lærer».
Mens
andre som vil beholde nasjonale prøver, argumenterer for disse med faglige
argumenter, argumenterer disse tre forskerne primært for å beholde dem som
styringsredskaper, som kontrollredskaper for læreratferd. I en tid preget av
tillitsreform og styrket fokus på læringsstøtte, er det direkte anakronistisk å
pukke på en styringsmodell som har utspilt sin rolle.
De
argumenterer for at resultatstyring fremdeles er veien å gå for å styrke
kvalitet i skolen, og har en helt ukritisk fremstilling av nasjonale prøver som
egnede redskaper for måling av lærerkvalitet.
Resultatstyring
har nok ikke fungert for lærere, og nasjonale prøver har ikke på noen måte vært
egnet som styringselementer. Beklager om jeg trår mine tidligere rektorer på
tærne, men jeg vil påstå at jeg har hatt en mye bedre forståelse av nasjonale
prøver enn noen av disse. Skulle bare mangle.
Helt
anekdotisk vil jeg nevne at jeg en gang hadde to klasser i norsk på samme
trinn som hadde store forskjeller i resultater på nasjonale prøver i lesing.
Jeg var neppe en god lærer i den ene klassen og dårlig i den andre. Prøvene sa
noe om dem som jeg kunne bruke, men de sa ingenting om meg som rektor kunne
bruke. Jeg godtar derfor ikke nasjonale prøver som styringsredskaper, og det
gjorde heldigvis ikke landsmøtet i Utdanningsforbundet heller.
Lektorlaget vil beholde nasjonale prøver
Lektorlaget
vil holde på prøvene, noe som er et sørgelig bevis på at de ikke stoler på
sine egne medlemmer profesjonelle dømmekraft. «Norsk Lektorlag mener det er
viktig at å ta vare på det som fungerer godt i NKVS. Det inkluderer både
nasjonale prøver, at Norges deltar i internasjonale forskningsundersøkelser som
PISA, TIMSS, PIRLS, og at målepunkter som mangler legges til.»
Å
styrke profesjonen selv, gjennom å slippe til den faglige dømmekraft i hele
prosessen fra måldefinering til realisering og evaluering er det eneste som vil
fungere fremover. Forskeren som vil ha et ord med i laget i denne prosessen, må
faktisk bruke noen kalorier til å leve seg inn i lærernes og elevenes
situasjon, og vise respekt for det faktum at læreren vil eleven det faglig
beste.
Disse
tre forskerne er kjent for å være av de forskerne som har vist aller minst
respekt for lærerstanden, og hvert utspill jeg har lest fra dem gjennom årene,
har dreid seg om styring av en yrkesgruppe som de i utgangspunktet ikke har
tillit til.
- Bønesrønning
kom for mange år siden med utsagn som er absurde i dag; at
klassestørrelse og lærerkompetanse er irrelevant for elevers læring.
Hjelpes.
- Johan
From fra BI Handelshøyskolen skriver i
sin blogg at Norges resultater på PISA «betyr at lærerne ikke utfører
den jobben i klasserommet som er nødvendig for at barn og ungdom lærer det de
bør.» Takk for tilliten, professor.
- Thomas
Nordahl har i over tretti år jobbet for å bygge ned spesialpedagogikken, med
argumentet om at det ikke virker. Derfor må alle, uansett utfordringer, være i
full klasse hele tiden, noe som gjør faglæreren til spesialpedagog også. På
tide å gi seg nå, Nordahl.
De
tre forskerne støtter opp under narrativet om at mangfoldet i elevgruppen er
sekundært, det er bare lærerens kompetanse som teller. Kompetanse i å vite hva
som er korrekte redskaper for å oppnå de målene som er definert fra utsiden av
klasserommet. Læreren skal dermed være en marionett som skal tilpasse seg
politiserte målsetninger.
Den
drømmeskolen som disse tre skisserer, er ikke en skole som tiltrekker seg
kreative, selvstendige og fagsterke lærere. I den drømmen de har om skolen, er
det læreren som er det marerittaktige innslaget som må tuktes og styres, mens
alle andre faktorer som påvirker læring er som bortforklaringer å regne.
De
tre stiller seg helt uforbeholdent og unyansert på målstyringens side og
forsvarer bruken av de nasjonale prøvene, som helt pålitelige referanseverdier
i ettersynet av lærerkvalitet. Jeg selv stiller meg på det norskfaglige sin
side, og forsvarer prøvene, men ikke bruken, som er basert på en opphausset
oppfatning av prøvenes styringspotensial. Jeg har siden 1995 forvaltet mange
nasjonale prøver på klassenivå, og har etter beste evne prøvd å ta resultatene
med inn i undervisningen.
Premisset
jeg har basert dette på, er at teksttypene elevene skal lese er viktige
sjangre, og der elevene faller gjennom, kan jeg legge inn ekstra krefter i
opplæringen. Jeg er altså i utgangspunktet positiv til en læringsrettet bruk av
prøvene. Prøvene har ikke på noe tidspunkt fortalt meg om hvor god jeg er som
lærer, og prøvene har heller ikke gitt rektor styringsinformasjon som kan
brukes til å finne ut hvordan jeg kan bli en bedre lærer.
Nasjonale prøver er forskernes kjepphest
Likevel
er det nasjonale prøver som styringsinformasjon som er kjepphesten til disse
tre skoleforskerne. Dette til tross for at prøvene har fungert fryktelig dårlig
nettopp som styringsinformasjon. Selv forskerne som arbeider med å lage
nasjonale prøver, viser forbehold til hvor mye av den enkelte klasseromspraksis
de kan forklare, problembeskrivelsen er generell, og går til og med ut over
opplæringen:
«Det
kan være mange årsaksforklaringer til nedgangen, og både Covid, digitalisering
og for lite satsing på lesing i skolen kan ha medvirket til nedgangen. Samtidig
oppgir norske barn og unge at de leser langt mindre på fritiden enn før. I
tillegg vet vi at mange skoler har satset utelukkende på digitale læremidler,
selv om vi vet at lesing på papir kan være en fordel for læring og for å bli
gode lesere. Digitale verktøy har en viktig plass i undervisningen i 2023, men
det bør ikke være noe enten eller, men både og, sier Lundetræ.»
Nasjonale prøver har, sammen med
PISA-testing, gitt oss noen indikasjoner på at norsk skole har utfordringer med
lesing og regning, men vi må slutte å late som om de er pålitelige mål på
undervisningskvalitet i det enkelte klasserom. Vi har en krise i elevers
lesekompetanse, og vi bør alle se på denne krisen med kjepphestene godt parkert
i stallen, og for en gang skyld prøve å stå sammen om «den gode sak». Den
styringslogikken disse tre forskerne forsvarer, har jo ikke fungert spesielt
bra i skolen, og jeg mener de bør slutte å ha læreren som syndebukk og heller
prøve å strekke ut noen hender.
Lærerens
individuelle praksis og samarbeid med andre, elevenes ståsted og motivasjon,
sosiale media sitt påtrykk, skjermenes makt, foreldre som ikke leser selv.
Listen kunne vært mye lengre over hva som påvirker elevens faglige utvikling
frem mot opplæringen er over og sluttkompetansen skal måles. Om vi blir enige
om spørsmålets kompleksitet, kan vi kanskje finne gode strategier for å styrke
innsatsen for elevers ferdigheter.
Jeg
vil avrunde med å kommentere de tre forskernes redsel for hva som skjer om
nasjonale prøver erstattes med læringsstøttende prøver slik at «Søkelyset
flyttes fra lærernes undervisning til enkeltelevers problemer(…).» Dette er
jo en noe søkt og polariserende vinkling. Det er jo ikke sånn at nasjonale
prøver er gode indikasjoner på lærernes undervisning, og det er jo heller ikke
«enkeltelevers problemer» vi driver med vi som faktisk er i klasserommene. Vi
møter nye elever, vi bruker de redskapene vi har for å finne deres faglige
ståsted. Vi forsøker så å lage en så variert og god undervisning som mulig, ut
fra de mulighetene vi ser i eleven og elevgruppen.
Ja til læringsstøttende prøver
Får
vi erstattet de fryktelig stigmatiserte nasjonale prøvene med læringsstøttende
prøver, vil ikke det være en problemorientering, men en mulighetsorientering.
Ja takk til læringsstøttende prøver i lesing, skriving og regning. Det vil gjøre
jobben min lettere og helt klart heve kvaliteten i det jeg gjør. Ja kanskje
gjøre meg til en bedre lærer enn denne teoretiske læreren som ifølge de tre
forskerne er helt mot å bli sett i kortene. I stedet for å bli sett i kortene,
gi meg bedre kort. Nasjonale prøver har dessverre blitt en kortstokk full av
svarteperer.
Kvalitetsutvalget,
som har gått gjennom Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, har gjort en god og
fremtidsrettet jobb, mens de tre museale herremennene fremdeles turer frem på
en måte som ville gjort både Ronald Reagan og Margaret Thatcher stolte. Old
Public Management har det vel blitt etter hvert, og kanskje om ikke lenge Dead
Public Management. Requiescat in pace.