"Blant alle våre dyktige faglige ledere, ønsker vi å løfte
fram en faglig leder som utmerker seg ved å påta seg ansvar langt utover det
som forventes av en lærebedrift. Gjennom systematisk opplæring og tett individuell
oppfølging av lærlingene, har vedkommende ikke bare overført fagkunnskap, men
også hatt særlig fokus på danningsprosessen som er så viktig for å forme den
kritiske, reflekterende, fremtidige fagarbeider."
Annonse
Dette sa Ishaq Mohammad, faglig leder i AOF Opplæringskontor, da han ga prisen til Bente Nerheim Paulsen, veileder i Utdanningsforbundet.
Under en høytidelig seremoni i Oslo Militære Samfund, fikk Bente Nerheim Paulsen prisen - kunstverket "Utvikling" av Sunniva W. Richardsen.
– Overraskende, og veldig moro, sier Bente selv, til Yrke.
Hun visste at det skulle utdeles pris for beste lærling og beste faglige leder, eller veileder, som hun beskriver seg selv om, men våget ikke tro at det var hun som fikk prisen, før Mohammad leste opp den siste delen av begrunnelsen.
"Der andre har sett problemer har denne faglige lederen sett etter motivasjon og ønske om å lære. Lærlingene har fått opplæring og ansvar tilpasset den enkeltes forutsetninger og fått tid og rom til å utvikle seg til å nå sitt fulle potensial, noe som gjenspeiler seg i fagprøvene som er avlagt i faget. Et eksempel er at den faglige lederen har satt av tid hver uke til å løse kryssord for å utvikle språkkompetanse der hvor det har vært nødvendig. Hun har utfordret lærlingene til å bli aktive, reflekterte samfunnsborgere, og av i sin klart vært et inkluderende eksempel ved å se, lytte og lære av lærlingene".
Kryssord
– Da han sa dette om kryssord, da forsto jeg det, sier Bente og smiler godt. Kryssord er noe hun har brukt i opplæringen av lærlingene gjennom mange år. Flere har hatt flerkulturell bakgrunn, og kryssorden har vært et hjelpemiddel til å finne nye norske ord og synonymer, til å få et rikere språk rett og slett.
– Jeg har brukt kryssordet fra VG eller Utdanning, og så får vi en god stund, sier Bente som mener at det å ta seg av lærlinger betyr både å se lærlingenes behov for opplæring, samt å se det hele mennesket.
– Og samarbeidet med opplæringskontoret har vært og er veldig viktig i denne jobben. Det er helt avgjørende, og jeg har vokst veldig på det og har lært veldig mye, sier Bente som er selv er bibliotekar i bunn, men som nå jobber i administrasjonen i Utdanningsforbundet.
Det å forstå hele organisasjonen, er også en av Bentes kjepphester i opplæringen av lærlinger. En lærling i kontor- og administrasjonsfaget, skal kjenne hele bedriften - og de ulike avdelingene, er Bentes mål. Og lærlingen skal gjøre vanlig arbeid, ikke settes til rydding eller sjauing - men delta i den ordinære driften, så mye som mulig fra dag en.
Åtte lærlinger på ti år
–Jeg har holdt på med lærlinger i ti år, og det har gitt meg mye - både det å bli kjent med så mange fine unge mennesker, og så har det vært spennende å lære om forskjellige kulturer ettersom flere av lærlingene våre har hatt flerkulturell bakgrunn.
– Og alle har gjennomført og bestått fagprøven?
– Ja, alle og fire av sju med beste resultat - meget godt, sier Bente fornøyd.
Nå er det Johanne Næss Hermansen fra Hadeland som er lærling. Hun gikk to år på salg, service og reiseliv på Hadeland videregående, hun begynte på salg og reiseliv, men byttet om til service, sikkerhet og administrasjon, derfor må hun bruke to og et halvt år på læretiden. Men hun trives som lærling, sier hun til Yrke:
Annonse
Uformelt
– Det er noe helt annet å være lærling, enn å gå på skole. Bente er alltid her, og hun kan spørres om alt mulig, som hun sier; ingen spørsmål er for dumme. Hvis jeg lurer på noe, er det alltid mulig å få informasjon. Arbeidsmiljøet er også godt, sier Johanne.
– På hvilken måte?
– Det er ikke så formelt, sier 19-åringen.
– Men det må være annerledes enn å gå på skole med bare jevnaldrende?
– Jeg tenker ikke så mye på aldersforskjellene, annet enn hvis flere snakker veldig mye om det som har skjedd for mange år siden. Det at miljøet er så uformelt, tror jeg hjelper på at eventuelle aldersforskjeller ikke blir så store, sier Johanne.
Hun setter veldig pris på å få prøve seg på oppgaver i flest mulig avdelinger. Hadelendingen har også flyttet til Oslo, og bor på 34 kvadratmeter med to venner. Håpet hennes er å få fortsette i Utdanningsforbundet når hun er ferdig med fagprøven, eller å finne en tilsvarende jobb i en tilsvarende organisasjon.