Svar
Med yrkesetisk plattform menes kan hende et yrkesetisk ståsted eller yrkesetisk fundament.
Det er en viktig samfunnsmessig diskurs med pedagogiske konotasjoner. Vel å merke er det et imperativ for meg at all pedagogisk virksomhet følger norsk grunnlov, som de fleste andre virksomheter og forhold i det norske samfunn. Kan hende burde man se nærmere på yrkesetikken ut fra et makroperspektiv med fokus på kvalitet, slik at den kvalitative delen av et pedagogisk arbeid blir mer målbar og oversiktlig, dvs. i systemisk forstand gis større legitimitet via en evaluering av de lokale variasjonene. Det er gjennomføringen og oppfølgingen av yrkesetiske retningslinger som vil rå stor betydning, tror jeg. Særlig på det lokale plan. En sterk fagforening med ønske om best mulige arbeidsvilkår kan ikke ses atskilt fra implementeringen av yrkesetiske retningslinjer, tvert om, for de yrkesetiske retningslinjene er ment å utgjøre selve kjernen i den verdibaserte pedagogiske rollen lærere og førskolelærere er tenkt å fylle. Hvordan disse yrkesetiske retningslinjene blir utformet og fulgt opp vil ha stor betydning for hvordan vi tenker oss dagens skole og utdanning. I dagens yrkesetiske diskurs vil jeg anbefale at norsk skole og utdanning først å fremst retter fokuset inn på at norsk grunnlov er fulgt, for dermed å se nærmere på hvilke verdier vi ønsker for den pedagogiske virksomheten i tiden framover. De yrkesetiske dilemmaene er mange, så nettop derfor trenger vi å komme frem til hvordan vi kan løse dem i fellesskap.
Med vennlig hilsen
Kjell Erik Guddal.
Med vennlig hilsen
Kjell Erik Guddal.