Ydmyk Lied beklaget da hun åpnet landsmøtet
Da det dro seg til og jeg skulle ta en avgjørelse, vurderte jeg feil. Det er bare å ta til seg og beklage, sa leder for Utdanningsforbundet, Ragnhild Lied, om konflikten med KS i fjor vår da hun åpnet landsmøtet i dag.
- I mai i fjor tok jeg og ledelsen en avgjørelse som var klart i utakt med oppfatninga medlemmene hadde. Jeg hadde hovedansvaret, sa Lied.
- Da det dro seg til og jeg skulle ta en avgjørelse, vurderte jeg feil. Da vi tok avgjørelsen, mente jeg at dette var riktig. I dagene etter ble det tydeligere og tydeligere at store deler av medlemsmassen var sterkt uenig. Det er bare å ta til seg og beklage, sa Lied.
Da hele medlemsmassen etter hvert engasjerte seg, ble presset så sterkt at lærerne vant fram.
- Så var det tid for evaluering. Vi ville at flest mulig skulle få ta del. Så engasjerte vi FAFO. Nå er vi her på landsmøtet. Vi har fått et godt underlag for de debattene vi skal ha, både om evaluering og om videre organisasjonsutvikling.
- Dette har vært kraftig kost, og det har gitt viktige erfaringer, og det har gjort forbundet sterkere. Den styrken kan vi trenge, sa Lied.
Hun hilste spesielt velkommen de 70 delegatene som ikke har vært på landsmøte tidligere. Utdanning har tidligere skrevet om et topptungt landmøte, men da tallene ble gjennomgått på nytt, viste det seg at situasjonen ikke er så dyster som først antatt.
- 70 delegater er her på sitt første landsmøte. Jeg vil ønske dere spesielt velkommen. Dere er ikke sosialisert inn i de faste mønstrene, og dere kan utfordre på en annen måte. Gjør det, var utfordringen til de ferskeste delegatene.
Så var Lied innom flyktningekrisen:
- Norge har en plikt til å hjelpe de som kommer. Som samfunnsengasjerte tillitsvalgte og lærere skal vi sørge for at flyktningene blir tatt godt imot.
Lied tok også opp problemet med mobbing i skolen.
- Det verste var ikke mobbingen, men å se at ingen grep inn. Jeg har følt at det var jeg som var problemet. Slik forklarer Martine på 17 år situasjonen sin. Mobbing tar livsmestring fra dem som blir utsatt for det. Bak all statistikk ligger det unike hendelser, der elever risikerer å få sine liv ødelagt, sa Lied.
Hun peker på to vilkår for å mestre egne liv.
- Stabile og gode relasjoner til viktige andre, og egne erfaringer om å kunne noe. Dette er kjernen i vårt oppdrag som lærere. Vil tilhører alle som en de viktige andre. Vi skal sørge for at barn og unge kan noe og at de er viktige for noen.
Lied vil at alle må ta tak i all mobbing.
- Fenomenet lar seg ikke utrydde. Arbeidet kan ikke legges på vent.
- Politisk fallitt
Om helgas avsløring i Dagens Næringsliv, om brødrene Løvenskiold som har hentet ut over 100 millioner kroner fra sine statsstøttede privatskoler, sa Lied at forretningsfolkene latterliggjør våre egne styresmakter.
- Millioner av statlige kroner, som skulle gått til elevene, blir sluset rett inn i private formuer. Dette er en skammelig politisk fallitt, sa Lied.
Hun sa videre at situasjonen i barnehagesektoren er enda mer urovekkende.
- Tallet på private barnehager som blir eid av kommersielle selskaper øker. Samtidig minsker antall ideelle aktører. Til neste år vil private barnehager ha rett på like stort tilskudd som de offentlige. Dette skjer uten at en har fått på plass bemanningsnorm, betre pedagognorm og krav om likeverdige lønns- og pensjonsvilkår.
Lied mener at privatisering og kommersialisering trolig er den sterkeste globale utviklingstrenden i utdanningspolitikken.
- Derfor var privatisering og kommersialisering et hovedtema for Education International sin sjuende verdenskongress i Canada i sommer.
Hun peker på at billige privatskoler har tatt over deler av opplæringstilbudet i mange utviklingsland.
- Dette gjør at de sosiale forskjellene i samfunnet øker. De svakeste gruppene – fattige, jenter, minoriteter - blir alltid de mest skadelidende. Dette kan skje fordi den offentlige skolen blir underfinansiert. Og fordi kommersielle aktører får ta i bruk utdanningssektoren som et marked for å skape profitt, sa Lied.