Utdanningsforbundets landsmøte 4.-7. november
Vil åpne for at lærerutdannere uten pedagogikk kan få være medlemmer i UDF
Delegater fra universitets- og høgskolesektoren mener Utdanningforbundet må åpne for at lærerutdannere uten pedagogisk utdanning kan få bli medlemmer.
Lærerutdannere bør få mulighet til medlemskap i Utdanningsforbundet selv om de mangler pedagogisk kompetanse. Det samme bør gjelde personer med mastergrad i spesialpedagogikk, men som ikke har undervisningskompetanse. Det mener flere av delegatene fra universitets- høgskolesektoren som tok ordet i debatten om vedtektsendringer på Utdanningsforbundets landsmøte på Lillestrøm.
I dag er det slik at man kan søke medlemskap og dersom søknaden gjelder personer som ikke har pedagogisk utdanning med undervisningskompetane, så må søknadene behandles særskilt.
Anne Greve, delegat fra Oslo sa at lærerutdannere har en selvfølgelig plass i Utdanningsforbundet.
– Vi må også ønske velkommen de som forsker på lærerutdanning og barnehagelærerutdanning. Det å få flere medlemmer på utdanningsinstitusjonene i høyere utdanning handler også om rettigheter i forhandlinger, sa hun og la til:
– Vi kan ikke vente til neste landsmøte i 2023. Vi må åpne for disse medlemmene nå. Utdanningsforbundet har en klar profesjonsprofil. Hva forener oss? Det er at vi er kvalifiserte til å undervise, sa Greve.
Også Atle Oanes, delegat fra Agder, var opptatt av at å slippe lærerutdanere til. Vi har doktorgradskandidater, professorer, høgskolelektorer og forskere som i dag ikke kvalifiserer til medlemskap. Disse må vi ønske velkommen, sa han.
Alle sakene fra landsmøtet finner du her
Kan utdanne oss, men ikke være medlemmer
Gro Iren Abrahamsen, delegat fra Akershus, sa: – Skal vi si ja til at lærerutdannere kan utdanne oss, men nei til at de kan bli medlemmer hos oss?
Anne Wangensteen Norstrand, delegat fra Vestfold og Telemark, sa at også psykologer som jobber på grunnskolelærerutdanningen bør få bli medlemmer.
– Får de ikke bli med i klubben vår, går de til Forskerforbundet, sa hun og la til:
– Noen banker på vår dør. Kan vi åpne døren når det er snakk om personer som er kvalifiserte til å jobbe mot våre medlemsgrupper i barnehage og skole?
Renate Karin Nordnes, delegat fra Nordland, jobber på den desentraliserte lærerutdaningen ved studiested Nesna. Studiestedet ble i juni vedtatt nedlagt.
– Alle vet at vi som jobber på Nesna er i en svært vanskelig situasjon. Da er det viktig å ha en organisasjon med 180.000 medlemmer i ryggen, sa hun.