Gjør skolen mer praktisk
Debatt: Som lærer ser jeg hver dag at skolen ikke er like tilpasset teoristerke og praksissterke, eller teorisvake som sistnevnte ofte blir benevnt.
Etter å ha lest student Olav Gjøystdals innlegg i Klassekampen 12. mars, må jeg si meg svært enig. Mer og lengre teoretisk utdanning har vært et mantra de siste 70 år. Det er derfor godt å se at flere ser hvilke konsekvenser dette kan få for barn og unge.
Tidligere utdanningsminister Gudmund Hernes fikk i 1997 igjennom L97, en læreplan som reduserte valgfagene og økte det teoretiske presset på elevene. Tre år tidligere kom Reform 94, der over 100 grunnkurs i videregående skole ble redusert til 13. Begrunnelsen var at elevene skulle slippe å velge utdanningsvei for tidlig. Ulempen ble at mange studievalg dermed ble mer allmennteoretiske.
Som lærer ser jeg hver dag at skolen ikke er like tilpasset teoristerke og praksissterke, eller teorisvake som sistnevnte ofte blir benevnt. Tv-serien Klasse 10b på NRK, er et godt eksempel på hvordan elevers praktiske anlegg ikke i stor nok grad verdsettes i dagens skole. Dagens skole, med nesten bare teoretiske fag, er best tilpasset barn med anlegg for teori. I en slik skole blir elever med anlegg for praktiske fag, ikke like belønnet som teoristerke. Dermed puttes elevene lett i boksene teoristerk eller teorisvak.
Løsningen på dagens mas om økt utdanning, for på den måten å sikre "gagnlege menneske" i fremtiden, er heller å tilby flere praktiske fag i skolen, gjeninnføre valgfag og la ungdom få rett til læringplass etter grunnskolen. Penger spart på utdanningsbudsjettene blir mangedobbelt kostbart når skoletaperne havner hos NAV. Det er verken humant eller samfunnsøkonomisk å la barn og ungdom møte en skole der de kommer til kort.
Til slutt vil jeg understreke at elevene selvsagt skal lære seg å lese, skrive og regne i den tiårige grunnskolen. Kritikken går på devalueringen av praktiske fag som vi har sett særlig de siste tiårene. Fokuset må rettes mot de elevene skolen mottar. Hva trenger de? Hvordan kan de få den tilpassede opplæringen de har krav på? Hvordan kan de oppnå sine drømmer for fremtiden? Blikket må rettes bort fra en felles, teoretisk læreplan for alle, og mot de elevene som skolen mottar.
På denne måten vil alle elever møte et utdanningssystem som tar vare på de styrker den enkelte elev bærer på.