
Skolesjefer bruker mye tid på å snakke om seg selv
Noen skolesjefer bruker hele møte med skoleledelsen til å snakke om seg selv, viser en undersøkelse Skolelederforbundet har gjennomført.
Skolelederforbundet fikk svar fra 698 av landets rektorer i en omfattende undersøkelse de gjorde. Rapporten ble lagt frem under Arendalsuka i dag.
Kunnskapsdeling
Forskerne Kjell B. Hjertø og Jan Merok Paulsen har analysert dataene fra undersøkelsen.
– Tillitsbasert ledelse er utbredt og høy mestringstro gir tillit, sier forskerne.
De var overrasket over at møteforberedelse var et av funnene som pekte seg ut.
– En må starte med at ledergruppene er forberedt til møtene. Møtene må også prioritere målorientering og stimulere til kunnskapsdeling, sier Hjertø.
Skoleledelsen bør også jobbe systematisk for å få innflytelse i kommunene.
Skolelederskole
Lokalpolitiker i Kristiansand Mette Gundersen (Ap) var overrasket over at møteforberedelse var en faktor som ble trukket frem.
– Politikere er opptatt av og engasjert i skolen, men alle har ikke like stor innsikt i feltet, sier Gundersen.
Avdelingsdirektør i KS, Erling L. Barlindhaug hadde erfaring fra flere kommuner med ulik størrelse.
– Kommunestyret eller fylkesstyret er i praksis skoleeier. Det hadde kanskje vært en idé å ha en skolelederskole, slik at en viste hvordan en skulle styre, uten å detaljstyre.