Nytt nordisk lederforum
For første gang har ledere fra hele utdanningssektoren i alle de nordiske landene samlet seg om å danne et felles lederforum. Ledere fra barnehage, skole, høyere utdanning og kompetamsesentra møttes på Hankø denne uken.
Lederforumet er dannet i regi av Nordiske Lærerorganisasjoners Samråd (NLS). NLS har også tidligere hatt ledersamlinger, men de har vært mer uformelle og kun omfattet ledere i skolen.
- Da representanter for NLS møttes på Island i fjor, ble det besluttet å opprette et formelt lederforum som skal være et rådgivende organ i NLS. Samtidig er det et ønske om å gi våre ledere i utdanningssektoren mulighet til å øve mer politisk innflytelse i sine medlemsorganisasjoner, sa Lillemor Darinder, generalsekretær i NLS.
Forumet skal være en møteplass og et diskusjonsforum for ledere i medlemsorganisasjonene i NLS. Hver organisasjon i NLS beslutter hvem og hvor mange som skal delta i lederforumet. Målgruppe er samtlige ledere i medlemsorganisasjonene. NLS lederforum skal ta opp aktuelle spørsmål som målgruppen ønsker å få diskutert.
NLS har medlemsorganisasjoner på Island, Grønland og Færøyene, samt i Danmark, Sverige, Finland og Norge. Lederskapet går på omgang. I år har Norge lederskapet. Siden den største medlemsorganisasjonen i hvert medlemsland får ledervervet, er det Helga Hjetland Utdanningsforbundets leder, som nå er fungerende politisk leder i NLS. Hun åpnet lederforumet på Hankø.
Lederne er ”våre”
Hjetland fortalte deltakerne i lederforumet at lærerne i Norge nå, som de siste i Norden, er blitt kommunalisert. Det har ført til spesielle utfordringer når det gjelder lederrollen.
- På det første møtet med vår nye arbeidsgivermotpart, Kommunenes Sentralforbund, sa de; lederne er våre. ”Hva mener dere med det?” spurte jeg, sa Hjetland. Hun gjorde det klart at hun er sterkt uenig i den oppfatningen.
- Lederne er best tjent med å være medlemmer i Utdanningsforbundet, sa Hjetland, vel vitende om at det i flere av de nordiske landene, inkludert Norge, nå finnes konkurrerende organisasjoner for ledere som ikke er medlemmer i NLS. Hun sa også at Utdanningsforbundet har arbeidet mye med å utforme en egen politikk for ledere. Hjetland mener lederforumet i NLS kan bli en styrke for lederne i utdanningssektoren.
- Det som gjør feltet komplisert, er Utdanningsforbundets inndeling i ulike seksjoner fra barnehage via grunnskole og videregående skole til høgskoler og universitet. Selv om Utdanningsforbundet har en egen seksjon for skoleledere, har vi også ledere i de andre seksjonene, sa Hjetland.
- Lærerorganisasjonene i NLS har ulik struktur og ulik organisering av sine ledere. Det gjør det til en utfordring å få til en helhetlig ledelsespolitikk, sa Lillemor Darinder.
Flertallet av medlemsorganisasjonene i NLS organiserer ledere. Og selv om det finnes konkurrerende organisasjoner for ledere utenfor NLS, har medlemsorganisasjonene til sammen flest ledere.
Danske ledere med egen avtale.
Danske skoleledere gikk nylig inn for å bryte ut av Danmarks Lærerforening (DLF) for å danne sin egen organisasjon for ledere. Årsaken var at de ønsket å forhandle fram en egen avtale om lønns- og arbeidsvilkår for ledere. Løsningen ble at de forhandlet fram en egen avtale, men lederne valgte samtidig å bli i DLF som en egen lederorganisasjon.
- Danmarks undervisnings- og kirkeminister, Bertel Haarder, oppfordret oss til å melde oss ut av fagforeningen og forhandle fram en egen avtale om lønns- og arbeidsvilkår. Vi har bedt ham holde seg unna spørsmålet om fagorganisering. Det har han ikke noe med, sa Jens Færk fra Danmarks Lærerforening.
Jens Færk sa at han stiller seg fullt ut bak den egne overenskomsten for skoleledere som nylig er framforhandlet fram i Danmark. Den ga skolelederne en avtale som økonomisk sett er bedre enn den lærerne fikk. I Danmark ønsker skolelederne i tillegg lokal rett til å forhandle. Dette spørsmålet ble diskutert i DLF nå i juni. Skoleledere har fremdeles de samme rettighetene som andre medlemmer i DLF, forklarte Færk, men de har ikke stemmerett i visse saker som angår lønns- og arbeidsvilkår.
- Rent fagforeningspolitisk har vi i Danmark valgt en annen vei enn andre medlemsorganisasjoner i NLS: Når Helga Hjetland sier at norske skoleledere er best tjent med å være vanlige medlemmer i Utdanningsforbundet, så er vi uenige. Dette må NLS forholde seg til når vi nå skal danne et lederforum, sa Færk.