Rektorer fornøyde med lærernes faglige kompetanse
I en ny undersøkelse gir norske rektorer nyutdannede lærere gode skussmål når det kommer til kompetanse i undervisningsfagene.
På en skala fra 1 til 6 får lærerne best score i undervisningsfagene sine (4,45), skriver Aftenposten. Undersøkelsen er utført av Skolelederforbundet, og 112 rektorer har vurdert nyutdannede lærere.
– Det vi hører fra skoleledere, er at de nyutdannede er faglig godt forberedt, men ikke godt nok forberedt blant annet på arbeidet med det sosiale miljøet og klasseledelse. Det samsvarer med svarene i undersøkelsen, sier leder i Skolelederforbundet, Solveig Hvidsten Dahl.
Lærerne får scoren 2,87 av sjefene sine på punktet «atferdshåndtering – sosial kompetanse».
De siste dagene er karakterkravene til lærerutdanningen blitt debattert, etter at det ble klart at over 500 plasser står tomme på lærerstudiene, samtidig som flere hundre motiverte søkere ikke får starte på grunn av regjeringens nye matematikkrav. (©NTB)