– Selvsagt kan man lære gjennom lek. Men det er ikke vår oppgave som politikere å detaljstyre pedagogikken i skolen, sa kunnskapsminister Jan Tore Sanner fra talerstolen i Stortinget i dag.
Sanner mener lærerne skal stå fritt til å la barna få lære gjennom lek
Flere partier er bekymret over at seksåringene får for mye teori og for lite lek. Kunnskapsministeren mener lærerne skal stå fritt til å la barna leke.
Senterpartiet la denne uka fram et forslag om en evaluering av flyttingen av seksåringer fra barnehage til skole. Reformen skjedde i 1997 og den gangen var planen at det første året skulle være en blanding av barnehage og skole.
Senterpartiets Marit Arnstad mener at en god skolestart er avgjørende for å lykkes utover i skoleløpet. Hun er bekymret for de yngste elevene.
– Signalene fra lærere og andre fagpersoner tilsier at tidligere skolestart og målstyringen av skolen skjer på bekostning av spesielt de yngste elevene, sier Arnstad.
Flere partier bekymret
I Stortingets spørretime stilte både Sp, SV og KrF spørsmål ved om det er for mye teori for de minste på skolen. Politikerne er bekymret og mener de minste ikke får lekt nok. Kunnskapsminister Jan Tore Sanner ser ikke behov for å instruere verken kommuner eller lærere til å innføre mer lek.
– Selvsagt kan man lære gjennom lek. Men det er ikke vår oppgave som politikere å detaljstyre pedagogikken i skolen, sa Sanner fra talerstolen i Stortinget. Han la til at lærerne bør har frihet til å velge hvordan de vil legge opp undervisningen for de minste.
– Hvis en lærer mener at barna kan lære bedre gjennom lek så må det selvsagt legges til rette for det, sa Sanner.
«Hele ungen»
SV`s utdanningspolitiker Mona Fagerås mener det er blitt så mye teori i 1. til 4. klasse at det går på bekostning av elevene.
– Det er viktig å ivareta hele «ungen», sa Mona Fagerås fra talerstolen.
Sanner mente at dette er noe lærerne er klar over, og gjør noe med.
– Jeg har møtt mange lærere, og er det noe de er opptatt av så er det å ivareta hele mennesket, sa Sanner.