– Dagens leksesituasjon er gammeldags
Lærer Kjetil Våg trenger ingen betenkningstid: – Dagens leksesituasjon er gammeldags.
– Samfunnet er ikke lenger bygget opp rundt at en forelder er hjemme og har god tid. Det er mye mer stress i hverdagen. Mange har masse lekser hengende over seg, mener kontaktlæreren på 6. trinn.
Våg vil ikke si at lekser er verdiløse, men mener det er behov for en mye større bevissthet rundt hva elevene settes til å gjøre. Og han mener foresatte fortsatt har muligheter for å holde oversikt over hva barna gjør på skolen, også uten lekser.
– Vi har både ukeplan og langtidsmål, så det går an å følge med, og i tillegg har vi kontaktsamtalene, sier læreren som har jobbet ved Romolslia skole i 12 år.
Våg mener at ingen har vondt av å drille gloser eller gangetabellen, men dette kan legges inn i skoletimene, mener han. Det eneste den rutinerte læreren er bekymret for er leseferdighetene.
Denne må du lese! I Trondheim kommune vil man finne ut mer om hva som skjer når elevene ikke har lekser.
– Lesing må inn i alle hjem. Jeg vil ha tilbake leseleksene både i norsk og engelsk. De kan gjøres når som helst og være en hyggelig opplevelse. Sliter du med å lese, støter du på problemer alle steder, sier han.
Gir fortsatt barna sine lekser
Mange foreldre er positive til leksefri skole. Ingrid Strømsvik er ikke en av dem. Hun mener at de voksne tenker mest på seg selv, mens barna blir taperne.
– Nå har skolen tatt bort et ledd i undervisningen, uten at det er lagt fram noe bedre alternativ. Dette er ikke til ungenes beste, sier Ingrid Strømsvik.
Hun er trebarnsmor og har et barn på 5. trinn og et barn på 7. trinn på Romolslia skole. Strømsvik sitter også i FAU, men understreker at hun her uttaler seg på egne vegne.
Gjør lekser som før
Mens flertallet av de foresatte ved skolen har gitt uttrykk for at de synes det er greit at elevene har leksefri dette året, er Strømsvik skeptisk. Hun mener en del foreldre tenker mest på seg selv og synes det er behagelig å slippe kampen om leksene.
– Det letter ettermiddagen og gir de voksne mer fri. Leksene oppleves som en byrde, og nå er «klumpfoten» borte, sier Strømsvik.
Hun har valgt å gi sine barn oppgaver ut fra temaene i ukeplanen, slik at de fortsatt gjør lekser når de kommer hjem fra skolen, akkurat som før.
– Men det er blitt vanskeligere nå, for det kommer kompiser som ringer på og spør om de skal være med ut og leke. De har jo leksefri.
Strømsvik tror heller ikke den faglige forskjellen mellom elevene blir mindre hvis elevene ikke har lekser.
– Jeg er ressurssterk og kan fortsette å hjelpe mine, så jeg tror forskjellene blir større, sier hun.