Ill.foto: Erik M. Sundt
La oss anerkjenne lærerens rolle som klassebygger
Debatt: – Ett av tiltakene for å forebygge mobbing er å bygge et «vi» i klasserommet
Elevundersøkelsen avdekker at vi ikke har funnet gode tiltak
for å motvirke at mobbing finner sted. At mobbing øker på alle skoletrinn, er
bare trist – og en utvikling som ikke kan fortsette. Vi kan ikke lenger kun
jobbe med mobbing som en ting utenfor faget og klassen. Vi må anerkjenne rollen
læreren har som klassebygger. De har dette som en naturlig del av sin hverdag
allerede, og dette må vi skape bevissthet rundt.
Skolenes landsforbund vil lovfeste sosialfaglig kompetanse i
skolen for å bygge et bedre og bredere lag rundt eleven. Det må sikres godt
utdannede ansatte i skolen som har tid til hvert barn. Fagfolk som kan se hele
barnet, ikke bare delvise glimt. Det er på tide å dra med seg det som er
positivt fra pandemien – små grupper. Klasser der læreren og ungdomsveilederen
har tid til å se alle. Skape trygghet og et vi ved at alle skal ses og høres.
Det er ikke nødvendig å utestenge og krenke andre for at eleven skal heve seg
selv når hen er trygg på sin verdi i klasserommet og gruppa.
I flere tiår har vi jobbet for å minske mobbetallene i
skolen. Det forskes på det, og skolene tar aktive grep for at alle elever skal
føle seg sett og oppleve mestring. Likevel viser altså Elevundersøkelsen for
2022 at talmlene går opp på alle trinn. Vi håper de nye tallene er et uttrykk
for at vi har nådd toppen når det gjelder mobbing.
Barnehagen og skolen er viktige arenaer for læring, men også
for å etablere sosiale relasjoner og å utvikle selvfølelse og selvtillit.
Likevel kan det se ut som nettopp pandemien og manglende rom for å bygge de
sosiale relasjonene er en av grunnene for de økte mobbetallene. Ja, vi er inne
i det første normalåret etter pandemien, og tallene er tydelige: Flere elever
opplever mobbing og utrygghet på det stedet de tilbringer flest timer i løpet
av en dag.
Les også: «Jeg er en skam for verden» - Mobbingens konsekvenser og skammens betydning
UNESCO, FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og
kommunikasjon, sin nye definisjon på mobbing har endret fra individfokus i
mobbingen, til gruppefokus. Det betyr at det er dynamikken i gruppen som
utløser mobbingen. Fordi vi i klasserommene de siste tre årene har hatt søkelys
på smittevern og enmeteren, mangler det gruppetilhørighet. For å motvirke
mobbing og utrygghet, må elevene oppleve trygghet og tilhørighet i klasserommet.
De må vite at de som er der vil deres beste.
Dersom elevene opplever utrygghet, kan resultatet bli at de trykker andre elever ned for å sikre sin plass i fellesskapet.
Dersom elevene opplever utrygghet,
kan resultatet bli at de trykker andre elever ned for å sikre sin plass i
fellesskapet. Og dersom fellesskapet oppleves som utrygt, er det også lettere å
ta til seg det som blir sagt med negativt fortegn. Elevene blir mindre hardføre.
På samme tid øker det med psykiske plager blant ungdommene.
Det er kø i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) og andelen skolevegrere øker.
Når elevene ikke opplever mestring på noen områder, når de mister kontrollen
over eget liv, faller beskyttelsen mot psykiske problemer bort. Presset fra de
ulike områdene de ferdes i, skolen og sosiale medier for eksempel, oppleves som
sterkere.
Vi trenger å forebygge mobbing gjennom målrettede tiltak. Og
som kjent, ett av tiltakene er å bygge et «vi» i klasserommet. Gjennom å jobbe
med fagene i klasserommene, og mellom elevene, forebygger vi best. Kjenner elevene
på mestring, bidrar det til mindre negativt skolestress, mindre behov for å
trykke ned andre og større trygghet i de sosiale settingene slik at de blir mer
hardføre.
Husk: Elever skal glede seg til å gå på skolen – ikke grue
seg. Alle former for mobbing må bekjempes!