Lærere fra Sandefjord får pris for sivilt mot
Med fare for egen jobb protesterte lærerne Marius Andersen og Joakim Volden mot det de mente var skadelig evalueringspraksis av elever i barneskolen. Nå får de Zola-prisen for sivilt mot.
Prisen tildeles personer som har avdekket eller motarbeidet forhold i Norge som truer grunnverdier i det norske samfunn: menneskeverd, demokrati og rettssikkerhet.
– Vi er veldig overrasket og stolte over å få prisen. Da vi sjekket ut hvem som hadde fått prisen tidligere, og så alle de kjente navnene, ble vi ganske ydmyke og tenkte «skal vi være en av dem?». Det oppleves veldig stort, sier Andersen og Volden.
Sto opp mot kommunen
I 2011 innførte Sandefjord kommune en ny praksis hvor barneskoleelever skulle evalueres i et skjema med opp mot 70 avkrysninger for «under forventet», «tilfredsstillende» eller «over forventet» måloppnåelse. Mange lærere i Sandefjord-skolene reagerte, men har senere fortalt at de følte seg presset til å fylle ut skjemaene.
Lærerne Marius Andersen og Joakim Bjerkely Volden nektet imidlertid å bruke skjemaene. De mente denne type evaluering av elever i barneskolen var skadelig. Kommunen satte til slutt advokater på saken, og de to ble varslet om at de kunne bli oppsagt på grunn av ordrenekt. Samtidig vokste læreropprøret, og flere og flere lærere nektet å bruke skjemaene.
Saken engasjerte til slutt hele landet, og medier som VG og NRK lagde flere saker om de to lærernes kamp mot systemet i Sandefjord. Det hele endte med at de fikk beholde jobbene og krysskjemaene ble fjernet i 2014.
Utdannings hovedsak om Sandefjord-opprøret fra februar 2014 kan du lese her.
– Forbilledlig engasjement
Zola-prisen deles ut for 17. gang. Blant tidligere prisvinnere er samfunnsdebattant Amal Aden, filmskaper Margreth Olin og varsleren Per-Yngve Monsen. I fjor gikk prisen til Jan Harsem for hans arbeid med Scandinavian Star-saken.
– Marius Andersen og Joakim Volden viste et forbilledlig engasjement og sivilt mot da de skjønte at ordningen med halvårige evalueringsskjemaer med 70 kryssalternativer virket nedbrytende på elever, lærere, foreldre og skolemiljøet. De forsto at skjemaene kommunen ville innføre på barnetrinnet, var verre enn karakterer og ville føre til større forskjeller og flere tapere i skolen, sier Zola-prisens styreleder Petter Mejlænder i en pressemelding.
Han mener de to lærernes innsats har virket positivt for menneskeverd og rettssikkerhet i norsk skole som helhet.
Utdanning møtte de to lærerne igjen for et lengre intervju sommeren 2014: Lærerne er på vei tilbake til arbeidslivet.
– Sterkere lærersamhold
De to Sandefjord-lærerne er glade for at prisen gjør at saken de har jobbet for går inn i historiebøkene og ikke vil bli glemt med det første.
– Dette har handlet om å stå opp for elevene, egne verdier og skolens verdier. Og å stå i mot et bedriftsøkonomisk verdisett hvor effektivisering og penger er drivkraften, sier Andersen og Volden.
Etter å ha vært sykemeldt i en lang periode er de nå begge tilbake i full jobb.
– Denne saken har ført til sterkere samhold blant lærerne, og det er kjempebra. Det er mer åpenhet og rom for å diskutere og være uenige. Og den faglige argumentasjonen er i sentrum. Det er viktig at vi lærere blir flinkere til å bruke fagtermologi og fagkompetansen til å argumentere for hva som er bra for elevenes læring og utvikling, sier de to.
– Hvordan har denne kampen påvirket dere personlig?
– Jeg har hatt mange runder med meg selv. De har handlet om verdier, om læring, motivasjon og vurdering. Det har gitt meg økt kunnskap og erfaring. Jeg kjenner også at jeg ikke er helt hundre prosent igjen med hensyn til helsa. Blant annet opplever vi begge å ha større emosjonelle svingninger enn før, sier Andersen.
Volden er enig.
– Jeg har blitt veldig godt kjent med meg selv, mine styrker, svakheter og grenser. Det har blitt mange runder om hvem man vil være som lærer, og vi har tatt en del vanskelige valg underveis, sier Volden.
– Ville dere gjort det samme igjen?
– Ja. Hvis jeg skulle valgt annerledes, måtte jeg ha sluttet som lærer. Jeg kunne ikke vært i et slikt system uten å si i fra, sier Andersen.
– Enig, men det har kostet. Samtidig ser vi at lærerne står mer samlet nå. Så denne situasjonen vil forhåpentligvis ikke oppstå igjen, sier Volden.
– I så fall kommer nok vi til å ville være like engasjerte enda en gang, sier Andersen.
De to lærerne får overrakt prisen under et arrangement i festsalen på Det Norske Nobelinstitutt i Oslo tirsdag 13. januar klokken 19. Mer på zola-prisen.no.