Nyutdannede lærere skal få hjelp til myk overgang

Gjennom bedre veiledning vil Kunnskapsdepartementet gjøre overgangen fra studier til jobb mykere for nyutdannede lærere i barnehage og skole.

Kunnskapsdepartementet har sammen med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning nå kommet med sine anbefalinger for hvordan god veiledning bør gjennomføres.

– Selv om man har studert og forberedt seg, kan overgangen fra studier til hverdagen i en barnehage eller i et klasserom være stor. Trygge og gode lærere er det viktigste vi kan gi barna og elevene. Det er derfor viktig med god veiledning, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

Anbefalingene kommer etter at Stortinget ba regjeringen om å utarbeide en nasjonal veiledningsordning. Bakgrunnen er en evaluering fra 2016, hvor fire av ti nyutdannede lærere oppga at de ikke mottok veiledning som nyansatte.

Utdanningsdirektoratet skal nå lage en skriftlig faglig veileder for hvordan veiledningsordningen kan utformes og gjennomføres lokalt.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS