KL: Innstilt på sure lærere
– Det blir sur stemning på skolene i august, når de nye arbeidstidsreglene trer i kraft, tror Michael Ziegler. Han var sjefsforhandler for arbeidsgiver under konflikten.
- Dette er et tilsvar som hører til hovedsaken i Utdanning nr 01/2014 om
lockouten i Danmark. Les hele saken her
- Les Utdanning 01/2014 [LENKE]
Ziegler vedgår at det ikke er noen optimal situasjon å gjennomføre omfattende reformer i skolen når lærerne ikke har signert arbeidstidsavtalen. Han stoler likevel på lærernes lojalitet til avtalen på sikt.
– Lærerne har et stort engasjement i arbeidet med barna, så vi er ikke redd for at det ikke kommer til å fungere, sier han til Utdanning.
– For første gang ble offentlig ansatte i Danmark lockoutet uten først å ha truet med streik. Det kan ses på som den mest aggressive arbeidsgiveraksjonen i offentlig sektor. Hva er deres kommentar til det?
– Jeg er enig i at det var usedvanlig å gjøre dette, men vi har helt siden 1993 ønsket disse endringene. I forhandlinger har vi bare oppnådd småjusteringer som ikke har løst de grunnleggende problemene. Nå hadde vi bare to valg. Enten å oppgi våre krav, eller sette trumf på og gå konfliktveien, sier han.
Ziegler avviser at lockouten var et avtalt spill mellom KL og regjeringen.
– Jeg har førstehåndskjennskap til hele forløpet, så det kan jeg avkrefte. Vi har krevd et oppgjør med arbeidstidsbestemmelsene før nåværende regjering trådde til.
– Utnyttet dere situasjonen da regjeringen presenterte folkeskolereformen?
– Nei. Regjeringen presenterte sin skolereform i desember i fjor. På det tidspunktet hadde vi allerede kommet langt i forberedelsen av våre krav.
– Hvordan opplevde dere selv situasjonen?
– Det var vanskelig, men det var en fordel at vi hadde brukt så lang tid på å tenke igjennom saken før vi fremsatte kravene.
– DLF sier lockouten har svekket dem. Er det en fordel for dere?
– KL ønsker å forhandle med en velfungerende fagforening, der avtaler er rotfestet hos medarbeiderne.
– Lærere klager over at de rent konkret vet lite om hva som kommer til å skje. Hvorfor får de ikke vite mer?
– Vi lager rammene for skoleledelsen, men vi kommer ikke med detaljplaner. Det er den enkelte skoleledelses arbeid. Det kan være ulike forhold å ta hensyn til ved ulike skoler. Mitt inntrykk er at å gjøre det lokalt skaper best resultater, sier Ziegler.
Foreldresamarbeidet tenker han også bør organiseres litt ulikt ved de ulike skoler. Dersom foreldremøter skjer om kvelden, ser han for seg at lærerne kan kompenseres med kortere arbeidstid på dagtid.
– Hvorfor fraråder dere å inngå lokale arbeidstidsavtaler?
– Vi har fastlagt ytre rammer for arbeidet sentralt. Kommunene kan selv beslutte om arbeidstidsavtalen, men vi oppfatter det som å gå et skritt tilbake, sier Michael Ziegler.