Stadig færre menn i skolen
Antall mannlige lærere i grunnskolen synker for hvert år. Dette skoleåret er bare hver fjerde lærer en mann.
25 prosent av lærerne i grunnskolen er menn, viser tall fra GSI. For ti år siden utgjorde mennene nærmere 30 prosent. Sosiolog Ole Bredesen Nordfjell er bekymret over den mannsfattige skolen.
Akershus: 22,57
Buskerud: 22,65
Rogaland: 23,91
Vestfold: 24,52
Telemark: 24,78
Aust-Agder: 24,84
Oppland: 24,85
Sogn og Fjordane: 25,33
Hordaland: 25,38
Østfold: 25,57
Nord-Trøndelag: 25,68
Hedmark: 26,70
Finnmark: 26.72
Møre og Romsdal: 26,73
Oslo: 27,17
Sør-Trøndelag: 27,62
Vest-Agder: 28,26
Troms: 28,41
Nordland: 28,43
– Jeg vil gjerne ha et samfunn hvor både menn og kvinner bryr seg om barn og barnas utvikling. Da er det naturlig at menn også jobber med barn på skolen. For meg er dette et verdispørsmål, sier sosiolog Ole Bredesen Nordfjell. Nordfjell arbeider på Reform, et ressurssenter for menn og har forsket på menn i kvinnedominerte yrker.
Forskningsrapporten "Er mannlige lærere viktige for gutters skoleprestasjoner?" fra 2009 konkluderer med at lærerens kjønn ikke har noen innvirkning på elevenes prestasjoner. Likevel mener sosiolog Ole Bredesen Nordfjell at det er viktig å få flere menn inn i skolen.
– Menn og kvinner er ofte litt forskjellige, og det er sunt for barn at begge kjønn er representert på skolen, sier Nordfjell.
Kvinner vil ha menn
Nordfjell har gjort en kartlegging ved en skole, og funnene er entydig: Kvinnelige lærere vil gjerne ha flere mannlige kolleger.
– Kvinner som jobber på arbeidsplasser med få menn, er misfornøyde med det, og de ønsker seg en jevnere kjønnsfordeling. Det gjelder også menn på mannsarbeidsplasser, sier Nordfjell.
– Man trenger et visst antall mannlige lærere på en skole for å få menn til å trives. Er man den ene mannen på arbeidsplassen, blir man fort et «vandrende kjønn.» Men har man først en del mannlige lærere, kommer det gjerne flere, sier Nordfjell.
Flere menn i Oslo
I hovedstaden går utviklingen motsatt vei enn i resten av landet. I 2005 lå Oslo på dagens snitt, med 25 prosent mannlige lærere, mens det i dag er 27 prosent. Nordfjell mener myndighetene har gjort for lite for å få menn inn i læreryrket.
– For eksempel er det påfallende at å øke andelen menn ikke har vært én av indikatorene i lærerrekrutteringssatsingen GNIST, sier Nordfjell.
– Det er ikke gjort noen betydelig innsats for å få menn inn i skolen. Kampanjen for å få menn til å søke jobb i barnehagen har gitt resultater, og nå bør regjeringen og utdanningsmyndighetene gjøre noe for å få flere mannlige lærere, sier Nordfjell.
Han mener kampanjene for å få flere lærere må rettes mer mot menn.
– Får man menn til å søke, blir det flere mannlige lærere. Men før disse er ferdigutdannet, er det jo mye skolene selv kan gjøre ved å ansette menn i de andre yrkesgruppene som finnes i skolen, for eksempel assistenter, ansatte på SFO, pedagogisk-psykologisk tjeneste og helsepersonell.
Nordfjell oppfordrer skolene til å se og få tips fra arbeidet som barnehagene har gjort, blant annet veilederen for moderat kvotering.
Her kan du klikke på din kommune og finne andelen mannlige lærere: