Regjeringen: – Lærerne er like entusiastiske som før
Danmarks utdanningsminister Christine Antorini tror ikke lockouten har tæret på danske læreres entusiasme for regjeringens pedagogiske reformer.
- Dette er et tilsvar som hører til hovedsaken i Utdanning nr 01/2014 om lockouten i Danmark.
Les hele saken her
- Les Utdanning 01/2014 [LENKE]
– Lockouten var utrolig ergerlig og utløste dyp frustrasjon blant lærerne, det er det ingen tvil om. Men det dreier seg om arbeidstid. Jeg trenger lærernes entusiasme til å sette den nye grunnskolelovens reformer om skolens innhold ut i livet. Og innholdet i skolen engasjerer. Jeg opplever stor interesse blant lærerne for dette, sier hun i telefon.
– Lærere vi har snakket med, sier at skolens innhold i stor grad blir bestemt av hva lærerne bruker tida si på. Er du ikke enig i det?
– Vi står foran en kulturendring i skolen når det gjelder hvordan tida skal brukes. Det vil alltid være et storting eller et folketing som vedtar lovene på dette området, og nå er det viktig å huske at den nye skoleloven hadde meget bred politisk oppslutning i Folketinget.
– Dere trenger lærernes entusiasme også i arbeidet med reformprogrammet «Ny nordisk skole». Er du bekymret for det?
– I «Ny nordisk skole» kan skolene eller barnehagene være medlemmer i reformprogrammet. Noen som har vært deltakere, har meldt seg ut, men mitt inntrykk er at entusiasmen fortsatt er stor.
- Søkertallet til lærerutdanningen sank med 14 prosent i vår. Er det et tegn på at konfliktene med lærerne har fått skolen til å framstå som en mindre attraktiv arbeidsplass?
- Nei, tallene har vært synkende over flere år, derfor er utdanningen nå lagt om, sier utdanningsministeren, og minner om at lærerutdanning ikke er hennes ansvar, men ansvaret til forskningsminister Morten Østergaard.
Dette var det jeg rakk i de ti minuttene Utdanning hadde fått til telefonintervju med statsråden. De siste svarene får jeg på e-post. Der understreker ministeren behovet for det hun kaller en ambisiøs grunnskolereform, uansett arbeidstidsavtale. Det viktigste er at elevene bruker mer tid sammen med læreren. Skoleledelsen skal ikke lede på bakgrunn av fastlåste regler for tid til ulike oppgaver. På spørsmål om det er en fordel eller en ulempe for regjeringen at Danmarks Lærerforening mener seg svekket, svarer hun at departementet har et løpende samarbeid om mange utviklingsprosjekter med DLF.