– Kjefte kan jeg gjøre hjemme
– Kjefte kan jeg gjøre hjemme. Men ikke på skolen, sier rådgiver Terje Knutzen.
Han og Marit Arnøy, begge lærere på Aust-Lofoten videregående skole, er enige om at det er viktig å legge privatpersonene Terje og Marit igjen hjemme før de går på jobb.
– Det finnes ikke dårlige elever. Men det finnes dårlige lærere. Men øvelse gjør mester. Og det handler om profesjonalitet og det å legge de personlige følelsene igjen hjemme, oppsummerer de to sammen.
– Jeg kan ikke tillate meg å bli fornærmet over noe en elev sier til meg, jeg må tenke at jeg er ikke mer enn en parentes i en elevs liv. Elevene går ikke rundt og tenker på oss 24/7 og hvordan de skal la ting gå utover oss. Mange har det vanskelig. Det går ikke an å ta det som skjer på skolen personlig, selvfølgelig setter jeg grenser, men det viktigste er å bygge en god relasjon til eleven, sier Marit Arnøy.
Halvparten av alle lærere har mislikt en elev
Gode lærer
Knutzen mener det handler om å være den gode læreren.
– Jeg kjefter ikke på elevene. Hvorfor skulle jeg det? Jeg har vært lærer siden 1994, men mener jeg aldri har opptrådt sint. Hvis en elev for eksempel ikke gjør lekser, skal jeg da ta det personlig? Jeg vet det er lærere som gjør det, som tar det personlig hvis ambisjonene de har på vegne av elevene ikke blir innfridd. Er det riktig? Nei, vi skal støtte elevene, ha gjensidig respekt, men ikke la personlige følelser styre.
– Men hva gjør dere hvis det er en elev dere rett og slett ikke kan like?
– Hvis jeg kjenner at det skurrer i relasjonen spør jeg eleven om hva det er jeg gjør som er feil? Jeg lar eleven få si fra hva han eller hun reagerer på. Selvsagt er det sånn at relasjonen mellom lærer og elev ikke alltid stemmer, så dønn ærlige må vi være. Men da går det ikke an å gå ned i skyttergravene, og gå rundt og klage på at eleven er sånn eller sånn. Hvis du ikke liker barn og ungdom og jobber på skole, må du spørre deg selv, hva inspirerer deg? Hvorfor er du lærer? Er svaret for eksempel at lærere har lang ferie, ja så må du finne deg noe annet å gjøre. Det mener jeg, sier Knutzen.
– Profesjonaliteten må være styrende
Perlen
Marit Arnøy som også har bakgrunn fra arbeid i barnevernkollektiv, mener det handler om å finne perlen inni enhver elev.
– Det at det er noe som ikke fungerer, trigger meg egentlig mer enn at alt bare glir. Det å finne perlen som er et sted der inne. Det er en trigger.
– Men det finnes vel dårlige lærere som gode lærere?
– Ja, og noen er gode for noen og andre for andre. Derfor er det viktig med mangfold. Og at det går an å snakke med hverandre, at det er rom for å ta opp vanskelige temaer i profesjonsfellesskapet, også når du som lærer ser at det ikke fungerer mellom elever og en annen lærer. Det er viktig, sier Terje Knutzen.