«Jeg har karakterer jeg kan være stolt av, men det hjelper jo ikke.»
Åshild Krogsrud har 57 studiepoeng, men er ukvalifisert til lærerstudiet. Det samme er 5650 andre søkere.
I år søkte 19388 studenter om opptak til lærerstudiene, men 30 prosent er ikke kvalifisert. Samtidig står 1400 studieplasser ledige på lærerutdanningene.
Åshild Krogsrud er én av de i alt 5650 ukvalifiserte. Hun har langt over fem i snitt, og søkte lektor i engelsk-utdanningen ved Norges naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.
Det kreves 51 poeng for å komme inn på studiet. Åshild har 57 poeng. Men man må også ha fire i matematikk. Det har ikke Åshild.
– Jeg kom opp i eksamen i matte på videregående. Det gikk ikke så bra. Der har jeg treer, sier hun.
Resten av vitnemålet hennes holder til det meste av studier.
Oppdatering 7. august: Åshild klarte mattekravet – får bli lærer
Ikke kvalifisert
For å komme inn på lærerutdanningen må søkerne ha minst fire i matematikk. Etter at dette kravet ble innført i 2016 økte antall ukvalifiserte søkere voldsomt. I år var det 44 prosent flere ukvalifiserte søkere enn i 2015.
Åshild er blant dem som rammes av matematikk-kravet. Hun har stort sett femmere og seksere, men matematikken har vært det vanskeligste faget.
– Jeg fikk fire i standpunkt i matte, og tre på eksamen. Utenom det har jeg jo karakterer jeg kan være stolt av, men det hjelper jo ikke, sier Åshild.
"Dersom jeg ikke klarer det nå, vet jeg ikke hva jeg gjør."
På skolebenken i hele sommer
Rundt om i landet er det mange ledige studieplasser på lærerutdanningene. Også en del byer, som Bergen og Drammen har ledige plasser. Mange ukvalifiserte søkere er en av grunnene.
I fjor tok 441 eksamen etter forkurset i matematikk. I år har bare 355 forsøkt å forbedre karakteren i matematikk på denne måten.
Lektorutdanningen i Trondheim har ingen ledige plasser, men Åshilds snitt gjør at hun får plass, dersom hun klarer matematikken.
Hun har brukt sommeren til å ta forkurs i matematikk.
- Det er jo ikke så motiverende å sitte inne i varmen og lese matematikk. Det er jo et fag jeg vet jeg ikke kommer til å jobbe med senere, sier hun.
Likevel har hun gjort det, og eksamenen hadde hun mandag 30. juli.
- Jeg ble overrasket over oppgavene og aner egentlig ikke hvordan det gikk. Jeg håper det holder, sier Åshild.
Hun må få fire for å bestå og få oppfylt lærerdrømmen.
- Dersom jeg ikke klarer det nå, vet jeg ikke hva jeg gjør. Skal jeg bruke et helt år på å ta matematikk som privatist, eller skal jeg bare gi opp, sier hun.