Landsmøtet vedtok opprettelsen av profesjonsetisk råd
Utdanningsforbundets landsmøte vedtok opprettelsen av et profesjonsetisk råd med 100 mot 92 stemmer.
Med et knapt flertall ble det vedtatt å opprette et etisk råd for lærerprofesjonen. I delegat-appen stod det 99 stemmer for, men 1 stemme ble levert inn manuelt.
Rådet skal evalueres før neste landsmøte om fire år.
Dyp skepsis og full støtte
Vedtaket fra landsmøtet, som foregår på Lillestrøm mandag til torsdag denne uka, er dermed i tråd med sentralstyrets innstilling. Lærerne følger dermed etter andre yrkesgrupper som har slike råd allerede, for eksempel journalister og redaktører som har Pressens Faglige Utvalg (PFU).
Det var også kommet inn forslag til justeringer av det opprinnelige forslaget. Redaksjonsnemnda forslag fikk oppslutning, og det andre forslaget ble nedstemt.
Diskusjonen blant delegatene i forkant viste alt fra dyp skepsis til full støtte til et råd.
Pådriver for en etisk forsvarlig praksis
Saken om Lærerprofesjonens etiske råd har vært diskutert på alle nivåer i organisasjonen. Og Fylkesårsmøtene i vår viste at det var splittelser både geografisk og innad i fylkene på synet på et råd.
Det ble vedtatt at Utdanningsforbundet i neste landsmøteperiode skal være en pådriver for en etisk forsvarlig praksis, og videreutvikle arbeidet med profesjonsetikken generelt og Lærerprofesjonens etiske plattform spesielt.
Ett av tiltakene i videreføringen av dette utviklingsarbeidet, er at Utdanningsforbundet oppretter Lærerprofesjonens etiske råd for inneværende landsmøteperiode.
Opp på neste landsmøte
Det gjennomføres en grundig evaluering av det profesjonsetiske rådet i løpet av kommende landsmøteperiode. På bakgrunn av evalueringsrapporten lages det en sak som sendes ut på organisasjonsmessig behandling gjennom både lokallagsårsmøter og fylkesårsmøter våren 2019.
Med utgangspunkt i evalueringsrapporten og den organisasjonsmessige behandlingen i lokallags- og fylkesårsmøter utarbeides det en landsmøtesak som fremmes for landsmøtet i 2019. Landsmøtet 2019 tar stilling til om rådet skal videreføres.
Rådets formål
Lærerprofesjonens etiske råd skal støtte opp om etisk forsvarlig praksis i utdanningssektoren til beste for barn, unge og voksne. Rådet skal fremme verdiene i Lærerprofesjonens etiske plattform. Rådet skal bidra til økt bevissthet og kunnskap om lærerprofesjonens etiske ansvar og verdier, i samfunnet, i profesjonen og i lærerutdanningene.
Rådet skal løfte fram profesjonsetiske utfordringer i faglige, pedagogiske og politiske sammenhenger der det er relevant for profesjonen. Rådet skal uttale seg fritt og være et rådgivende organ for profesjonen i prinsipielle etiske spørsmål. Rådet skal bidra til debatt, og øke forståelsen for profesjonens unike bidrag i samfunnet.
Sammensetning
Rådet består av fem representanter fra lærerprofesjonen som har sitt daglige arbeid i barnehage, skole, støttesystem og lærerutdanninger, og fire representanter med annen relevant fagkompetanse. Rådet skal ledes av en fra profesjonen.
- Supperåd
Mandag innledet nyvalgt leder Steffen Handal til debatten om temaet. Han har selv tvilt seg frem til at et etisk råd vil være en klok utvikling for å få et enda større fokus på etikk.
– Undersøkelser viser at lærere er for lydige. Et råd kan være med å sikre at flere står opp og setter saker på dagsorden. Rådet kan også selv sette saker på dagsorden, kanskje noen ganger til og med i strid med hva som er Utdanningsforbundets meninger, sa Handal.
Diskusjonen blant delegatene på landsmøtet viser alt fra dyp skepsis til full støtte til et råd. Stian Jakobsen fra Sogn og Fjordane er en av dem som er klar i sin tale.
– Fra grasrota på Vestlandet er det et klart nei til opprettelse av et råd. Jeg synes forslaget er svakt og tendensiøst. Vi trenger ikke et supperåd.
Flere mener UDF måtte ha den legitimiteten de trengte i kraft av seg selv. Ottar Stordal fra Aust-Agder var forundret over at det er så stor motstand mot å prøve noe nytt. Det er flere som ønsker et råd.
– Vi trenger et råd. Skal vi ha et råd, må det være med støtte fra landsmøtet, sier Jorid Oline Østvik fra Sør-Trøndelag.