– Norske elever på 5. trinn presterer svært bra i matematikk. Den positive utviklingen vi har sett på 4. trinn blir også bekreftet, sier direktør i Utdanningsdirektoratet Hege Nilssen i en pressemelding. Arkivfoto: Utdanning

TIMSS: Norske 5.-klassinger best i Norden i matematikk

De norske elevene utmerker seg i matematikk på barnetrinnet. På ungdomstrinnet gjør norske elever det middels godt både i matematikk og naturfag.

– Norske elever på 5. trinn presterer svært bra i matematikk. Den positive utviklingen vi har sett på 4. trinn, blir også bekreftet. Dette er svært gledelig fordi vi de siste årene har satset mye på matematikk og regning, sier direktør i Utdanningsdirektoratet Hege Nilssen i en pressemelding.

Fakta om TIMSS

Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en internasjonal studie i matematikk og naturfag for grunnskolen.

Fra 1995 har TIMSS blitt gjennomført hvert fjerde år. Norge har deltatt hver gang unntatt i 1999.

Norge deltar i TIMSS 2015 med elever fra 4., 5., 8. og 9. trinn.

5. og 9. trinn representerer Norge i de internasjonale sammenlikningene. Før deltok Norge bare med elever fra 4. og 8. trinn. 

Endringen skyldes at vi ønsker å sammenligne oss med resten av Norden. Før var norske elever ett år yngre. De norske elevene på 5. trinn er i snitt 10,7 år gamle. I Danmark er de 10,9, i Sverige 10,8 og i England 10,1. Elever på 4. trinn i Norge er i gjennomsnitt 9,7 år gamle.

I underkant av 60 land deltar i TIMSS 2015. Europa utgjør den største gruppen med 29 land. Av de nordiske landene er det bare Island som ikke er med.

TIMSS gjennomføres av forsker-organisasjonen International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).

TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) måler elevenes kunnskaper i matematikk og naturfag. Av de europeiske landene er det bare Russland og Nord-Irland som gjør det bedre i matematikk enn de norske elevene på 5. trinn.

– Vi ser en positiv trend fra innføringen av Kunnskapsløftet, som ble utviklet av Kristin Clemet og Regjeringen Bondevik 2, og frem til i dag. Kunnskapsløftet representerte et viktig skifte i skolen - der man ble mer opptatt av hva elevene lærer, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, som legger til at resultatene viser at mye går bra i norsk skole.

– Norske lærere gjør en jobb vi kan være stolte av, sier statsråden

I naturfag presterer norske 5.-klassinger på nivå med land som Sverige og England, men lavere enn Finland og USA.

 

Powered by Labrador CMS