Rekordmange lærere får videreutdanning
Til høsten får 7207 lærere videreutdanning. Det er dobbelt så mange som i 2014.
Utdanningsdirektoratet har innvilget alle søknader fra lærere som ønsket videreutdanning i de prioriterte fagene matematikk, norsk og engelsk.
Mange lærere trenger videreutdanning innen 2025. Da må de som underviser i matematikk, engelsk, norsk, norsk tegnspråk og samisk i barneskolen ha minimum 30 studiepoeng. De som underviser i ungdomsskolen må ha minimum 60 studiepoeng i de samme fagene. Av lærerne som allerede har deltatt på videreutdanning sier nesten 7 av 10 at de har blitt bedre lærere og at elevene deres lærer mer.
– Vi ser at satsingen virker. Jeg er glad for at lærerne benytter seg av tilbudet, og at tallene viser også at mange kommuner har prioritert å gi lærerne sine videreutdanning. Det håper jeg kommunene vil fortsette med i årene som kommer. Vi ligger godt an til å oppfylle kompetansekravene innen 2025, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner ifølge regjeringen.no.
– Kommuner bruker strategien
– Tallene viser at mange kommuner har prioritert å gi lærerne sine videreutdanning, og det er vi fornøyde med, sier avdelingsdirektør for utdanning i KS, Erling Lien Barlindhaug.
De fleste søknadene som er godkjent, er i fagene matematikk, engelsk og norsk. Sammen med samisk og norsk tegnspråk utgjør disse nærmere 60 prosent av de søknadene som nå er godkjent av Utdanningsdirektoratet.
– Dette viser at kommuner bruker strategien til å gi lærere videreutdanning for å kunne fylle kompetansekravene for undervisning, sier Lien Barlindhaug.
7207 søknader ble innvilget:
- 1609 i matematikk
- 1257 i engelsk
- 1308 i norsk
- 49 i norsk tegnspråk
- 9 i samisk
- 2975 i andre fag
Av disse er 5191 på vikarordning og 2016 på stipendordning.