Norsk-kanadisk samarbeid skal gi matteresultater
Tre norske skoler satser på bedre resultater i matematikk gjennom et samarbeidsprosjekt med seks skoler i Canada.
Prosjektet har fått navnet Norcan og er et treårig skolebasert forskningssamarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge, Alberta og Ontario. Det overordnede målet er å etablere et nettverk av skoler i de to landene som samarbeider om å forbedre elevenes læring i matematikk.
Denne uken er skoleledere og lærere fra de kanadiske skolene på besøk i Norge, hvor de blant annet skal besøke de norske skolene i prosjektet. Mandag møttes de på oppstartsseminar i Oslo.
Vil lytte til elevene
En viktig del av prosjektet er at elevenes stemmer skal bli hørt i utviklingsarbeidet.
– Jeg har jobbet mye med skoleutvikling, og stort sett er det da voksne som jobber med voksne. Så dere er pionerer, sa Dennis Shirley til forsamlingen.
Shirley er professor ved Boston College og er en kjent skoleforsker. Han og doktorgradsstipendiat Mona Røsseland ved Universitetet i Agder er hentet inn som eksterne forskere som skal støtte skolene i arbeidet.
– Vi skal hjelpe skolene gjennom å presentere forskningsbaserte tiltak og med hvordan de skal dokumentere underveis. Dokumentasjonen er viktig for å se om prosjektet gir faktiske resultater, sier Røsseland til Utdanning.
Lærerne gjennomfører
Børresen ungdomsskole i Drammen, Ranvik ungdomsskole i Sandefjord og Molde videregående skole er de norske deltakerne i prosjektet. På skolene skal de ha arbeidsgrupper hvor ledere, lærere og elever sammen skal utvikle bedre matematikkundervisning.
– Det er lærerne som vil stå for gjennomføringen av selve prosjektet. Det er dette som kalles aksjonsforskning, sier Røsseland.
Hun kjenner ikke til at det er gjort lignende prosjekter i Norge. De deltakende skolene fra Alberta har tidligere har vært med på et lignende prosjekt sammen med finske skoler.
– Vi har utrolig mye forskning som viser hva som fungerer i matematikkundervisning, men vi har vært for dårlige til å få det ut i praksis, sier Røsseland.
Hun peker på årets dårlige eksamensresultater i matematikk i norsk skole og mener det er viktig å se på undervisningspraksisen i ungdomsskole og videregående skole.
– Det vi gjør nå fungerer ikke så bra, og da kan vi ikke være redde for å prøve noe nytt, sier Røsseland.