Slik kan lærere håndtere truende situasjoner med elever
Lærere har plikt til å gripe inn for å hindre at en elev skader seg selv eller andre. Her er noen tips til hva som er lurt å tenke på og en huskeliste for voldsutsatte lærere.
Utdanning har skrevet om at vold mot lærere er et omfattende problem. Ifølge Arbeidstilsynet mangler skolene kunnskap om hvordan de skal forebygge og håndtere vold og trusler.
Annonse
Plikt til å gripe inn
Lærere har plikt til å gripe inn for å hindre at en elev skader seg selv eller andre eller eiendom.
Samtidig har lærerne et forbud mot å bruke tvang eller makt så sant det ikke er nødverge/nødrett.
Adgangen til å bruke nødrett og nødverge er snever, og den kan bare brukes når det er nødvendig for å forsvare noen eller noe mot risiko for skade.
Ole Greger Lillevik er førstelektor ved Universitetet i Tromsø og står bak huskelisten for voldsutsatte lærere. Han mener det viktigste er å ha tenkt gjennom på forhånd hva man skal gjøre om det oppstår en situasjon.
Hvem man skal varsle, og hvordan man kan sikre seg selv og de andre elevene. Men det er veldig situasjonsbetinget, det finnes ikke noe fasitsvar, sier Lillevik som du kan lese et lengre intervju med her.
Annonse
Posisjonering og fysisk grensesetting
Verge Opplæring har kurset en rekke lærere i hvordan de skal håndtere utagerende elever. Her er noen av rådene de kurser lærere i: