Flere må levere politiattest
Fra årsskiftet blir det krav om politiattest fra alle som skal jobbe i den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Fram til i dag har kun de som jobber med barn og utviklingshemmede, vært nødt til å levere politiattest.
– Lovendringen betyr blant annet at også de som skal jobbe innen eldreomsorgen, psykiatritjenesten og som personlige assistenter, må levere politiattest, sier avdelingsleder Leif Sætrum ved Politiets enhet for vandelskontroll og politiattester.
Politiattesten skal gi informasjon om alvorlige narkotika-, volds- og sedelighetsforbrytelser, kroppskrenkelser, ulovlige tvangsforbrytelser, frihetsberøvelser og vinningsforbrytelser. Verserende saker, altså siktelser, tiltaler og saker som ikke er rettskraftig avgjort, skal også være med på denne attesten.
Endringene ble vedtatt av Stortinget juni 2016. En arbeidsgiver kan kun kreve politiattest fra nyansatte og ikke fra personer som har framlagt attest etter det gamle regelverket.
– Vi anbefaler folk å søke om politiattest elektronisk på politi.no. Da får du tilsendt politiattesten til din digitale postkasse hvis du har opprettet en, og dermed vil du få tilgang til attesten raskere. Du vil også kunne sjekke statusen på søknaden din, sier Sætrum. (©NTB)