«Mange har en altfor sterk tro på at jo bedre utdannet en lærer er, jo mer vil elevene lære»

Jeg har vært lærer i en mannsalder, og som alle andre lærere tenker en ofte på hvordan elevene lærer best.

De siste tre årene har jeg vært kontaktlærer for en klasse kjekke elever som skal avslutte grunnskolen nå i år. Disse tre årene har jeg gjort en interessant observasjon når det gjelder læring. Klassen har 20 elever, og er forholdsvis svak faglig i de fleste fag. 8–10 elever ligger på de to laveste karakterene i matematikk, og vil nok risikere å få det til eksamen om de kommer opp i matematikk til våren.

I 8. klasse fikk disse elevene en flink, erfaren lærer i matematikk som har undervist i 30 år i grunnskolen. Han har ikke så mange studiepoeng, men han kan faget sitt, er flink å motivere og vet når han må trå til ekstra. Men resultatet ble som sagt at svært mange elever lå på lavt nivå når skoleåret var omme. Karakterene til jul og sommer var omtrent de samme.

I 9. klasse fikk de en nyutdannet lærer med fordypning i matematikk (60 studiepoeng) og naturfag. Men resultatet ble likevel det samme. Nå i år har klassen en annen rutinert lærer, i tillegg fikk klassen flere ressurser i form av lærer til i klassen. Men nå på tampen av 10. klasse er situasjonen likevel den samme.

Ekstralæreren brukte mye tid på de aller svakeste, og de var på 5.–6. klasse nivå. Disse elevene vil selvsagt ikke rekke å komme opp på middels måloppnåelse i forhold til kompetansemålene før sommerferien. Så hans innsats vil ikke være synlig på karakterene. Han mener selv at om han hadde fått brukt tida si på de elevene som har middels måloppnåelse, kunne han ha hevet flere av dem! Kanskje! Men det blir også en avveining. Hva er rett?

Dette er et lite innsyn i en kompleks situasjon om hva som skal til for at læring skjer. Min konklusjon er vel at mange har en altfor sterk tro på at jo bedre utdannet en lærer er, jo mer vil elevene lære.

Dette lille tilbakeblikket viser vel at det nødvendigvis ikke er rett. Og hvor skal vi da søke etter forklaringene?

 

Forfatteren ønsker å være anonym. Redaksjonen kjenner identiteten. Red.

Powered by Labrador CMS