500 lærere lærer om cøliaki
Denne måneden arrangeres det i nær 50 kurs der lærere får lære om tilrettelegging for barn med cøliaki. 500 lærere i barnehage og skole har meldt seg på.
Kursene er i regi av lokallag for Norsk cøliakiforening. De er svar på en undersøkelse foreningen hadde blant lærere, med hovedvekt på lærere i mat- og helse.
Den viste at lærerne ønska mer kunnskap og opplæring om barn og cøliaki, men var usikre på hvor de skulle henvende seg for å få informasjon, forteller Kristin Stenerud i Norsk cøliakiforening til Utdanningsnytt.no.
– Treigt samarbeid
Lærerne ønska både mer kunnskap om glutenintoleranse, og de ville lære om baking og håndtering av glutenfri mat. Kurset er derfor både et bakekurs og et teorikurs.
Norsk cøliakiforening får hver høst henvendelse fra foreldre som er urolige for oppfølginga barnet vil få i skole, skolefritidsordning og barnehage.
Kristin Stenerud sier til Utdanning at deres viktigste råd til foreldra er å få til god dialog og godt samarbeid med skolen og barnehagen.
– Men det er foreldre som henvender seg til oss fordi samarbeidet går treigt, innrømmer hun. Hvor vanlig det er med dårlig kommunikasjon vil hun ikke si noe om. Grunnene til den dårlige kommunikasjonen lister hun opp som kunnskapsmangel, vilje og ressursproblemer.
Vafler og brødskiver
Vanskene som oppstår er knytta både til opplæringsloven og til diskrimineringsloven. I relasjon til opplæringsloven er utfordringa oftest å gi barna med cøliaki et fullverdig opplæringstilbud i faget mat og helse som er tilpassa deres egen helse.
Diskrimineringsloven blir utfordra hvis barnegruppa skal kose seg med godsaker som vafler, uten at cøliakibarnet får et likeverdig tilbud og må klare seg med den vanlige brødskiva.
Å ha cøliaki fordyrer matbudsjettet, fordi de alternative matvarene ofte er dyrere enn de vanlige. Gitt en del forutsetninger, kan barnehagen kreve ekstra betalt for maten. Kristin Stenerud foreller at noen foreldre sender med barna egen mat. Diagnosen cøliaki gir rett til støtte fra Nav.