Mat og helse
Min overbevisning er at det viktigste vi kan gjøre for våre elever er å prøve å lære dem gode, eller bedre spisevaner. Det er ikke lett, men vi må ikke gi opp.
Elevene i ungdomsskolen og videregående skole er statistisk i en alder der de blant annet er i opposisjon mot pekefingeren fra de voksne om å spise sunt og kutte ut det usunne.
For det første må vi ha godt utdannede lærer som vet hva de snakker om når de skal formidle det glade budskap om mat og dens innvirkning på helsen. Min påstand er at mange lærere som i det daglige er satt til å snakke om mat og lære ungdommen å lage mat ikke har nok kunnskap om det.
For det andre nytter det ikke å fortelle ungdommen hva de skal spise og drikke for når timen er over, for så å gå i skolens kantine og kjøpe brus, baguetter, sjokolade og annet snack som gjør at kroppen ikke får en sjanse til å fungere i skolehverdagen.
Nordland fylke har en sak opp i disse dager der de skal gjøre noe med bla annet maten i kantina. Vi får se hva som kommer ut av den. Det nytter ikke å bygge store sendere (utdanne lærerne) hvis ikke mottakerne (elevene) ikke kan ta imot signalene.