Foreldrene må sikre at elevene møter uthvilte og mette på skolen
Skal barna våre lære, må de være våkne og ha spist frokost før skoledagen.
Vi foreldre ønsker god helse og hverdager med lek, læring og trivsel for våre barn. Vi ønsker at de som voksne lever gode liv, greier seg selv og bidrar til å bygge det samfunnet vi lever i. I dag deltar imidlertid 70.000 unge voksne hverken i utdanning eller arbeid.
Etter initiativ fra Folkehelsealliansen i Nordland og i samarbeid med Nordland fylkeskommune og Gjensidigestiftelsen har vi igangsatt prosjektet Helsefremmende skoler i Nordland. Vi ønsker å bidra til at de 26.000 grunnskoleelevene i Nordland får en helsefremmende hverdag. I 2017 samarbeider vi med alle 66 grunnskoler på Helgeland. Fra 2018 inviterer vi til samarbeid med grunnskolene i Salten og året etter med skolene i resten av Nordland.
Skolens mål er å sikre en skolehverdag med fysisk aktivitet for alle elevene. Videre at de skal bygge god psykisk helse og ikke minst lære og motivere elevene til et godt kosthold og nok søvn. Skolene trenger hjelp til og samarbeid med foreldrene til dette.
Skal våre barn lære, må de være våkne og ha spist frokost før skoledagen. Alle lærere og skoleledere vi har møtt, forteller om en skolehverdag der en utfordring er trette og sultne elever. Undersøkelser viser at de fleste ungdommene sover to timer mindre enn de burde og snur døgnet i helgene. Flere steder har kun 50 prosent av elevene spist frokost før de møter på skolen.
Skal læring skje, er skolen avhengig av at vi foreldre bidrar til at elevene møter uthvilte og mette på skolen hver dag. Ingen ungdomsskoleelever vi har intervjuet, sier de følger Helsedirektoratets råd om å slå av digitale medier en time før de legger seg. Mange foreldre forteller at barna ikke vil spise frokost.
Vi foreldre må ta et særlig ansvar for å sikre at våre barn er våkne og mette når skoledagen begynner. Gjør vi ikke det, kan vi heller ikke vente at lærerne får gjort den jobben som vi og samfunnet forventer.
Å få barn som sliter med å spise frokost til å endre vaner, er utfordrende. Å sette grenser for egne barns bruk av digitale medier er vanskelig. Men får vi det ikke til alene, må vi søke hjelp. Skolehelsetjenesten hjelper oss mer enn gjerne. Ikke nøl med å ta kontakt. Møter barna våre trette og sultne på skolen, lærer det lite. Ikke minst vil dette true våre barns psykiske og fysiske helse.
Alle barn har rett til en helsefremmende hverdag. Grunnskolene i Nordland arbeider for å bidra. Det samme må vi foreldre gjøre. Sammen skal vi gi alle barn en helsefremmende hverdag som bidrar til å oppfylle våre ønsker for egne barn.
Grunnskoler som ønsker mer informasjon om prosjektet, kan kontakte undertegnede knut.berntsen@friluftsradet.no eller rådgiver Bjørn Are Melvik, Nordland fylkeskommune, bjomel@nfk.no.