Ill.foto: Mostphotos
Fire av ti skoler gir ikke lovpålagt informasjon om mobbesaker
Debatt:
Mange foreldre får ikke den informasjonen de har krav på.
En undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Voksne
for Barn viser at 42 prosent av alle forelde med barn i skolen enten ikke har
fått, eller ikke husker å ha fått, informasjon fra skolen om rettigheter og
plikter knyttet til skolemiljø, herunder mobbesaker.
Dette handler spesielt om
skolens aktivitetsplikt for å sikre et trygt og godt skolemiljø, og om elevens
og foreldrenes rett til å melde saken til statsforvalteren hvis de mener skolen
ikke følger opp, som nedfelt i opplæringsloven.
Opplæringsloven stadfester spesifikt at skolene har plikt
til å gi denne informasjonen. Utdanningsdirektoratet (Udir) har også gitt en
nærmere beskrivelse av hva denne informasjonsplikten krever av skolene.
Udir viser blant annet til at kan være riktig «å gi informasjon flere
ganger i året, i konkrete situasjoner og ved henvendelser om at en elev ikke
har et trygt og godt skolemiljø». Tolk må benyttes ved behov. Skolene «må i alle tilfeller sikre at informasjonen når alle den er ment å nå».
Udir stadfester også at det ikke holder å gi informasjonen via elevene – den må
gå direkte til foreldrene.
22 prosent svarer at de ikke har fått slik informasjon, mens
20 prosent svarer at de ikke vet om de har fått den. En del foreldre har
sikkert fått informasjon, men glemt det. Informasjonsplikten er imidlertid
såpass sterk at hvis skolene virkelig har informert på det viset de skal, burde
foreldre generelt ha fått det med seg.
Også blant de foreldrene som har blitt informert, er det
stor variasjon på hvor mange ganger de har mottatt informasjonen. Mange husker
bare å ha fått informasjon én gang. Dette må nødvendigvis regnes som et
absolutt minimum, og nokså klart mindre enn hva Udir mener forutsettes av
loven.
Nesten halvparten av foreldrene for for lite informasjon
Uansett står vi igjen med en situasjon hvor innpå halvparten
av alle foreldre med barn i skolen ikke sitter med den informasjonen de har
krav på, og informasjon som kan være svært viktig hvis deres barn opplever å
bli utestengt eller mobbet.
Arbeid mot mobbing kan være krevende, og det er
selvsagt behov for langt mer enn å gi informasjon. Samtidig er informasjon om
rettigheter ofte et første steg til innfrielse av rettigheter. Vel så viktig er
det at skolene som informerer godt om dette, viser tydelig at de er engasjert i
kampen mot mobbing, og at de ønsker at elever og foreldre skal komme til dem
når noe skjer.
Motsatt: Skoler som ikke prioriterer å informere godt om
dette, går i beste fall glipp av en mulighet til å vise at de tar mobbing på
alvor. I verste fall illustrerer det at de faktisk mangler den sterke bevisstheten
og de rutinene knyttet til skolemiljø generelt og mobbing spesielt som de er
pålagt å ha.
I lys av de nye tallene i Elevundersøkelsen
2022, som viser at mobbing går opp på alle klassetrinn, må skoler se på
alle hull de kan tette i kampen mot mobbing – og dette er ett av dem. Det vil
også være et viktig bidrag til den løpende samtalen skolen – både skoleledelse,
lærere, skolehelsetjeneste, foreldre og elever – trenger å ha om mobbing.
Samtidig som undersøkelsen viser at mange skoler informerer
i noen grad og at en del skoler er svært gode på det, er det åpenbart at mange
skoler trenger langt bedre opplegg og rutiner. At innpå halvparten av
foreldrene svarer at de har fått informasjon om dette på foreldremøtene er positivt.
Samtidig vil vi tenke at mange skoler kunne ha brukt foreldremøtene langt bedre.
Arbeid mot mobbing, og grunnleggende informasjon om rettigheter og plikter,
burde være et jevnlig tema på foreldremøter i alle klasser på alle trinn.
Les også: Skolenes tiltak mot mobbing virker ikke
Vi ser også at bare én av tre sier de har fått skriftlig
informasjon om dette temaet. Dette er en annen statistikk det skulle være veldig
lett for mange skoler å forbedre. Både ranselpost og nettside er enkle
virkemidler for å nå flere. Å gi informasjon er noe skoler burde være særdeles godt
rustet til – skoler er i stor grad nettopp arenaer for deling av informasjon.
Neste gang vi undersøker dette, håper vi derfor at innpå
samtlige foreldre kan svare positivt. Det ville være et viktig steg på veien i
den kontinuerlige kampen mot mobbing og for et trygt og godt skolemiljø.