Mange lærere unngår temaer som kan virke støtende på elever
Nesten halvparten av lærerne synes det er krevende å undervise om temaer som kan virke støtende på elever.
PublisertSist oppdatert
I oktober ble læreren Samuel Paty drept i Frankrike etter at han i klasserommet hadde vist karikaturer av profeten Muhammed i et undervisningsopplegg om ytringsfrihet. Den brutale hendelsen rystet lærere over hele Europa, og førte også til debatt blant norske lærere.
I kjølvannet av hendelsen har Utdanningsnytt stilt norske lærere en rekke spørsmål om hva slags grenser lærere opplever å ha for hvilke temaer og metoder de kan ta i bruk i undervisning om ytringsfrihet. Vi har spurt om det er temaer de unngår, om de har opplevd å få reaksjoner og om Muhammed-karikaturer spesielt.
Hver tredje som har svart på undersøkelsen oppgir at de i ganske eller svært stor grad er redde for konsekvenser av å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen.
239 av 2000 lærere svarte på undersøkelsen. 70 prosent var kvinner.
27 prosent jobbet i videregående, mens de resterende først og fremst jobbet i grunnskolen.
80 prosent av respondentene sier de underviser i fag med kompetansemål om ytringsfrihet.
Har du som lærer noen gang unngått å ta temaer inn i undervisningen fordi du har vært bekymret for at det kunne virke støtende på noen av elevene?
Ja, én gang: 7,7%
Ja, flere ganger: 26,5%
Nei, aldri:47,9%
Husker ikke: 12,4%
Ikke relevant for min undervisning: 5,6%
Kan du nevne hvilke tema dette var?
Ordskyen viser noen av temaene lærere har unngått i frykt for at det kunne virke støtene på noen elever.
Det finnes temaer som lærere, av hensyn til enkeltelever, bør unngå å ta inn i undervisningen fordi det vil kunne virke støtende, selv om temaet er egnet for undervisningen om ytringsfrihet.
Helt enig: 7,7%
Litt enig: 33,9%
Litt uenig: 24,5%
Helt uenig: 30,9%
Vet ikke: 3,0%
En lærer bør stå fritt til å bruke de virkemidlene han eller hun mener er relevant for undervisningen om ytringsfrihet, selv om det kan virke støtende på noen elever, deres foreldre eller andre grupper i samfunnet.
Helt enig: 33,8%
Litt enig: 35,9%
Litt uenig: 20,1%
Helt uenig: 8,5%
Vet ikke: 1,7%
Jeg synes det er krevende å undervise om temaer som kan virke støtende på elever
I svært liten grad: 7,3%
I ganske liten grad: 39,3%
I ganske stor grad: 35,9%
I svært stor grad: 9,0%
Ikke relevant: 5,6%
Vet ikke: 3,0%
Jeg finner måter å undervise om ytringsfrihet på som ikke støter elevene
I svært liten grad: 0,4%
I ganske liten grad: 7,7%
I ganske stor grad: 41,0%
I svært stor grad: 32,1%
Ikke relevant: 9,8%
Vet ikke: 9,0%
Så lenge et tema har relevans for ytringsfrihet vil jeg undervise om det, selv om det er en risiko for at elever kan bli støtt av det
I svært liten grad: 6,4%
I ganske liten grad: 16,7%
I ganske stor grad: 40,6%
I svært stor grad: 23,1%
Ikke relevant: 6,0%
Vet ikke: 7,3%
Har du opplevd å få negative reaksjoner fra elever og/eller foresatte på noe du har sagt eller gjort i undervisningen, der formålet har vært å undervise om ytringsfrihet?
Ja: 12,9%
Nei: 72,5%
Ikke relevant i fagene jeg underviser i: 14,6%
Har du noen gang opplevd å bli truet av elever og/eller foresatte for noe du har sagt eller gjort i undervisningen, der formålet har vært å undervise om ytringsfrihet?
Ja: 3,4%
Nei: 87,1%
Ikke relevant i fagene jeg underviser i: 9,4%
I hvilken grad opplever du som lærer å stå alene i vurderinger om undervisningen om kontroversielle temaer som omhandler ytringsfrihet?
I svært liten grad: 17,9%
I ganske liten grad: 19,2%
I ganske stor grad: 32,5%
I svært stor grad: 11,5%
Ikke relevant i fagene jeg underviser i: 9,0%
Vet ikke: 9,8%
I forbindelse med drapet på Samuel Paty har diskusjonen om å vise karikaturer av profeten Muhammed på nytt blitt aktualisert, denne gangen knyttet til læreres undervisning om ytringsfrihet.
Har du noen gang vist karikaturer av profeten Muhammed i din undervisning?
Ja 7,3%
Nei 81,2%
Ikke relevant i fagene jeg underviser i 11,5%
Tror du at du vil komme til å vise karikaturer av profeten Muhammed i din undervisning?
Ja 7,8%
Nei 60,2%
Vet ikke 32,0%
I hvilken grad er du enig i følgende påstand; «Jeg er redd for hvilke konsekvenser det kan få for meg om jeg viser fram karikaturtegninger av profeten Muhammed i klasserommet.»
I svært liten grad 22,6%
I ganske liten grad 26,5%
I ganske stor grad 18,8%
I svært stor grad 18,4%
Vet ikke / ikke relevant 13,7%
Hvor gammel er du?
30 år eller yngre 16,2%
31–40 år 21,4%
41–50 år 28,6%
51–60 år 20,1%
Over 60 år 13,7%
Er du kvinne eller mann?
Kvinne 68,8%
Mann 30,3%
Ønsker ikke å svare 0,9%
Underviser du, eller har du undervist i fag med kompetansemål om ytringsfrihet?