Uten stemme gjennomførte musikklærer Elin den mest lydhøre timen på lenge
Læreren klarte ikke å hviske en gang, men musikktimen skulle hun gjennomføre. Det ble den mest lydhøre timen på lenge.
Kontaktlærer Elin Måge (47) hadde vært syk noen dager og var ivrig etter å komme tilbake til skolen og elevene sine, men det var en liten hake.
– Stemmen hadde røket, jeg kunne ikke hviske en gang. Jeg hadde i tillegg studenter som skulle følge meg, jeg måtte finne en løsning, forteller Måge til Utdanning.
Hun tastet opplegget inn og viste innledningen av timen på skjerm. «Jeg har ikke stemme i dag. I dag snakker jeg med iPaden. Vi starter med å spille A-grep(…)»
– Elevene ble så lydhøre. De ble veldige til å lytte til hva andre sa og hjalp hverandre. De var veldig med på notene.
– Stilte de spørsmål?
– Det var lite spørsmål, den timen og hele uka. For jeg var uten stemme en hel uke, men det er utrolig hvor mye en får fortalt med fingerspråk og fakter, i tillegg til elektroniske hjelpemidler.
– Ble det sang i den musikktimen?
– Nei, det ble det ikke. Det var det jeg savnet mest den uka jeg var uten stemme, å synge.
– Hva med studentene dine, ble de imponert?
– Kanskje. Jeg skulle egentlig ha veiledning med dem etter den timen, men det måtte vi utsette.
Egne videoer
For å finne andre måter å nå ut med undervisningen sin har Måge blant annet laget egne videoer til elevene sine.
– I alt har jeg laget 29 stykker. Det er så moro og jeg synes det blir bare mer gøy for hver video jeg lager. Det er en hobbys som jeg har begynt med og prøver å utvikle videre. Jeg laget to nå i påsken.
– Hva laget du da?
– En om hvordan en skal skrive replikker og en om kommaregler. Jeg håper jeg når litt lenger inn ved å benytte meg av disse videoene. Elevene kan også stoppe, starte og spole i videoene.
Disse videoene ligger ute og er tilgjengelige for andre.
Blogger
Måge er kontaktlærer på 10. trinn ved Bjørngård skole i Bærum og deler villig vekk sine undervisningsopplegg på bloggen sin, som ligger på Facebook. Der heter hun Elin Måge Bjørnegårdslærer.
– Jeg synes det å dele erfaringer og tips med andre er fint. Jeg får også mange tips tilbake på hva andre gjør og da kommer jeg på nye ting.
– Hva er det du får mest tilbakemeldinger på?
– Jeg laget et skjema for hvordan en skal vurdere i norsk muntlig. Det var det 8000 som var innom også så på og mange syntes det var nyttig.
– Hvorfor er det så etterspurt?
– Jeg hadde selv følt på at jeg kunne gi bedre tilbakemeldinger til elevene mine. Så derfor utarbeidet jeg et skjema som beskriver hva du må kunne for å oppnå de enkelte karakterene, med fokus på at det er bra at en har de ferdighetene en har. En som får en treer kan en god del, og da er det viktig hva han kan. Også gjøre han oppmerksom på hva han skal gjøre for å løfte seg videre.
– Får elevene disse skjemaene?
– Ja, vi går igjennom dem sammen. Disse er utarbeidet med tanke på å gi en positiv forsterkning. De skal gi rom for samtaler, undring og refleksjoner. Ikke bare faktakunnskap og muntlige ferdigheter. Jeg har benyttet meg av dem i forkant av muntlig eksamen og ga også ett til sensor. Jeg er godt fornøyd med elevenes prestasjoner, sier kontaktlærer Måge.