Obligatorisk sommerskole for elever som er svake i norsk, kan bli høyrepolitikk under høstens valg. Arkivfoto: Utdanning
Høyre vil ha obligatorisk sommerskole for elever som er svake i norsk
Det er programkomiteen i Oslo Høyre som vil gjøre sommerskolen obligatorisk for elever under den kritiske grensa i norsk, melder Dagsavisen.
Sammen med James Stove Lorentzen arbeider leder i programkomiteen i Oslo Høyre Mathilde Tybring-Gjedde i disse dager med å utforme politikken som Høyre skal gå til valg på til høsten.
– En av Oslo Høyres viktigste visjoner er at alle barn skal kunne norsk før de begynner på skolen, og at ingen skal gå ut av 10. klasse uten å mestre det å lese og skrive. Det kan være en positiv kickstart for elevene om de får språkopplæring i ukene før de begynner på skolen. Det blir også lettere å se hvilke språkutfordringer elevene har og sette inn tiltak allerede første skoledag, sier leder i programkomiteen i Oslo Høyre Mathilde Tybring-Gjedde til Dagsavisen.
Flertallet i komiteen ønsker obligatorisk sommerskole; et mindretall med Lorentzen i spissen har tatt ut dissens i denne saken. Mindretallet ønsker at alle skal få tilbud om sommerskole, men ikke at det skal bli obligatorisk.
– Ingen i Oslo Høyre er mot sommerskole. Dissensen handler om ordet «obligatorisk». Jeg mener at vi ikke bør gjøre sommerskole obligatorisk, fordi obligatorisk betyr tvang. Hvis noen bryter med noe som er obligatorisk og ikke stiller opp må kommunen ha en form for reaksjon. Da er jeg heller for holdningskampanjer, insentiver og gulrøtter, sier Lorentzen.
Forsker ved Statped, Robin Ulriksen, sier til avisen at det kan være en svært god idé med obligatorisk sommerskole.
– Sommerskolen i dag blir brukt av mange elever, men dessverre ikke av de elevene som faktisk trenger det. Hvorfor skal vi ha en sommerskole som er med på å gjøre forskjellene mellom elevene større? Mitt forslag er da å gjøre sommerskolen obligatorisk, sier Ulriksen.
– Utfordringen er at alle elever har et kunnskapssvinn i lange ferier, og en del elever har større svinn enn andre. Tiltak i USA har vist at hvis vi gir sommerskole til ressurssvake elever kan det motvirke den prosessen. Studier viser også at faglig svake elever som får et tilbud om sommerskole har forbedring av kunnskapene sammenlignet med dem som ikke får det, sier forskeren.