Store sprik i norske 15-åringers forståelse for økonomi

Norske elever har middels økonomisk kompetanse, men Norge er likevel blant landene som har størst avstand mellom lavt presterende og høyt presterende elever.

Publisert

– Disse resultatene er ikke så gode som vi kunne ønske at de var. Det er viktig at alle elever har en grunnleggende økonomiforståelse og kan ta fornuftige økonomiske avgjørelser når de går ut av ungdomsskolen, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.

I undersøkelsen fra 2022 svarte norske 15-åringer for første gang på oppgaver i økonomiforståelse og spørsmål om holdninger til økonomi.

Bekymret

22,8 prosent av elevene presterer på lavt nivå og 10,5 prosent på høyt nivå. Det kommer fram i Pisa-undersøkelsen.

– Det bekymrer meg at det er en stor del av ungdommene våre som presterer på de laveste nivåene. Det er stort strekk i laget. Her har skolen en viktig rolle for å ruste de barna som ikke får med seg denne kunnskapen hjemmefra, sier Rosenkvist.

Det kommer også fram at de fleste elevene føler seg sikre i økonomiske transaksjoner på digitale plattformer, som å overføre penger, holde oversikt over saldo på konto og betale med bankkort eller mobiltelefon.

Men elevene prøver i liten grad å finne billigst mulig produkter gjennom å sammenligne priser.

Ikke overrasket

Fredrik Jensen er forsker ved Universitetet i Oslo og har vært med å skrive rapporten. Han er ikke overrasket over resultatene og påpeker at de er i tråd med Pisa-resultatene i matematikk.

– For å mestre oppgavene i økonomiforståelse er det viktig at elevene har grunnleggende mate­matikk- og leseferdigheter. I tillegg må de tenke logisk og kritisk og mestre praktisk problemløsning, sier han.

Den omfattende Pisa-undersøkelsen er gjennomført i 2022 blant 690.000 elever i 81 deltakerland. Forrige undersøkelse var i 2018.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS