Forsker: Skoler bør arbeide med regler for bruk av internett

Elever som bruker internett som verktøy i skolearbeidet, lar seg lett distrahere av ikke-faglige nettsteder. Derfor bør skoler arbeide bevisst med regler for bruk av digitale verktøy, mener forsker Eyvind Elstad.

Norske elever har store utfordringer med selvdisiplin i læringssituasjoner med bruk av data, viser ny forskning. Når de bruker internett som verktøy, dukker de sosiale mediene stadig opp. Resultatet er stress og forstyrrelser i klasserommet for både elev og lærer. Forskerne kaller dette en motivasjonell konflikt: elevene rives mellom ambisjoner om å gjøre skolearbeid og lysten til å besøke ikke-faglige nettsteder.

 

Blinkende skjerm

Løsningen kan ligge i å lære elevene å sette egne grenser, mener forsker Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Han har sammen med andre utdanningsforskere sett nærmere på hvordan digitale verktøy går utover norske elevers konsentrasjon.

Elstad mener lærere og ledelse bør vurdere nærmere når det har en hensikt å bruke digitale verktøy på skolen. Men først og fremst er det nødvendig med verktøy som kan bidra til elevers selvdisiplin. En løsning kan være å sette inn mekanismer som varsler elevene når de er inne på ikke-fagligbruk. For eksempel kan skjermen begynne å blinke etter ett minutt på Facebook.

 

3400 elever er spurt

Funnene er omtalt i forskningsprosjektet "Learning in the 21st century: Capitalizing on students’ digital strengths; compensating for desired capabilities». Prosjektet er et samarbeid mellom Høgskolen Stord/Haugesund og Universitetet i Oslo. Formålet med prosjektet er å studere hvilke muligheter og begrensinger anvendelse av IKT i skolen gir.

I prosjektet er det gjennomført spørreskjemaundersøkelser blant 3400 elever i alderen 15-17 år (Norge, Sverige og Finland) og lærere i videregående skole (Norge), observasjonstilnærminger på skoler og intervjuer med lærere, skoleledere og elever, samt analyse av skoledokumenter.

 

Powered by Labrador CMS