– Foreldre må lære barna å blokkere for ekle kommentarer på nett
– Foreldre må kunne vise barna sine hvordan de blokkerer for ekle kommentarer på nettet. Det er blant krava klasse 4B ved Sinsen skole i Oslo synes det er rett å stille til dagens foreldre.
Barna kommer med råd til Lene Moen Vik og Kaja Hegg fra Redd Barna, som har bedt seg sjøl på besøk i klassen.
Seinere i vinter skal de ha møte om nettvett med foreldra til barna i klassen. Derfor hadde de møte med elevene for å få råd. Elevene skriver rådene på gule lapper og fester dem på tavla.
Anonyme på nett
Barna forteller at de ekle kommentarene kan komme i ulike nettsamfunn og grupper, og de er tindrende klare på at slikt ikke skal aksepteres.
– Blokker, og fortell foreldre. Det er det barn skal gjøre når slikt skjer, oppsummerer de.
Alle er enige om at mobbing og utestenging på nettet er like uakseptabelt som mobbing og utestenging i andre sammenhenger.
Ifølge fjerdeklassingene er det også svært viktig at foreldre kontrollerer aldersgrensa på dataspill som barna skaffer seg. Det er stor enighet i klassen om at det ikke er bra å spille spill som har en aldersgrense over barnas alder. Da er det lett å bli urolig og redd, konkluderer de. Barna ser sjøl etter aldersgrensa på spill de vurderer å spille, men de vil likevel at forelda også følger med.
– Pappa sjekker alltid aldersgrensa når jeg spør om å få laste ned et spill, sier en av guttene, og uttrykker stor tilfredshet med det.
– Noen spill kan du spille aleine, andre spiller du sammen med andre, reflekterer ei av jentene. Barna blir litt overraska når Lene Moen Vik sier at akkurat det er det mange foreldre som ikke er klar over. Det kan det bli en del krangling i familien når foreldre ikke skjønner hvorfor barna ikke bare kan slutte å spille og for eksempel komme og spise. Men det er ikke alltid like lett når man spiller med andre.
Flere av barna forteller at de er med i grupper på nettet der medlemmene er anonyme, slik at de ikke veit hvem de for eksempel chatter med.
Ei jente forteller at på en app der man kan lage musikkvideoer, fikk hun en forespørsel om å følge en aktør. Hun svarte ja, sjøl om forespørselen var anonym. Nå får hun videoer fra denne kontakten som hun synes er ubehagelige. De passer slett ikke for barn, sier hun.
Størst glede av nettspill
Et par andre har åpenbart hatt så merkelige opplevelser med anonyme nettkontakter at de synes det er vanskelig å beskrive opplevelsen. Rådet fra Redd Barna-representantene er å ikke akseptere forespørsler fra folk de ikke kjenner.
– Vi vil jo gjerne være åpne og vennlige mot folk. Derfor kan det virke uhøflig å avvise en forespørsel. Men på nettet er det ikke slik. Der avviser vi alle vi ikke kjenner, sier Lene Moen Vik, og får ingen protester.
– Lillesøsteren min søker opp innslag med Markus og Martinus på nettet. Men hun klarer ikke å avsløre det når noen som ikke er Markus og Martinus gir seg ut for å være dem. Hun tror at det som er på nettet er sant. Men det dukker ofte opp slike falske innslag, sier ei anna jente. Det nikkes over hele klasserommet, det er lett å bli lurt på nettet.
Alt i alt er elevene i denne klassen ganske fornøyd med sine foreldres kunnskap og holdninger til nettbruk. Stort sett både kan og gjør de det barna meiner det er naturlig å forvente. Samtidig gir elevene tydelig uttrykk for at når barn beveger seg ut på nettet, så må de ha kyndige foreldre i bakhånd for råd og hjelp. Det gjelder både tekniske løsninger, som for eksempel blokkering, og det gjelder nettvett.
Samtidig beskriver barna både stor glede og stor nytte av å kunne bruke nett.
– Jeg er fortsatt venn med en kamerat fra barnehagen, enda det er fire år siden vi slutta der. Det er fordi vi er nettvenner, forteller en.
– Foreldra mine er ikke så gode i norsk, så jeg kan ikke spørre dem hvis det er et norsk ord jeg ikke kan. Da slår jeg det opp på nettet, forteller en annen.
Den største gleden av nettet er det nettspillene som gir.
– Det første jeg gjør når jeg er ferdig med leksene, det er å starte spillet, sier en, og flere nikker.