Vi kan ikke ta fra elevene mobilen bare for å gi dem en Ipad i fanget, sa lærer Simen Spurkland (t.v) under SETT-dagene på Lillestrøm i går. Rektor Per Erik Skjelbred (t.h) ved Bleiker videregående skole har på sin skole krav om at elevene må legge mobilene bort før timen. Foto: Jørgen Jelstad
«Det er naivt å tro at ved å fjerne mobilen, så fjerner vi problemet»
Lærer Simen Spurkland slakter ideen om mobilforbud i skolen. – Det er lærernes profesjonelle ansvar å håndtere mobilene i sitt klasserom, mener han.
Det var i en debatt på SETT-dagene, en stor skole- og barnehagekonferanse på Lillestrøm, at Spurkland gikk i rette med dem som argumenterer for å låse inn mobilene på skolen.
– Det er naivt å tro at ved å fjerne mobilen, så fjerner vi problemet. Vi kan ikke ta fra elevene mobilen bare for å gi dem en Ipad i fanget. Elevene kan gjøre akkurat de samme tingene på den som på mobilen. Nei til mobilforbud, men ja til hensiktsmessig bruk, sa Spurkland som er blitt en kjent foredragsholder innen bruk av digitale verktøy i skolen. Til daglig er han lærer på Vøyenenga ungdomsskole i Bærum kommune.
– Må være opp til læreren
I paneldebatten var også nestleder i Elevorganisasjonen, Alida D’Agostino og rektor Per Erik Skjelbred, rektor ved Bleiker videregående skole. På Skjelbreds skole har de krav om at elevene må legge mobilene bort før timen, men heller ikke Skjelbred ønsket et nasjonalt forbud.
– Jeg er ikke for et nasjonalt mobilforbud, men jeg sier ja til mobilfrie soner, sa Skjelbred.
Han mener lærere må få lov til å velge å ta fra elevene mobilene i timene, hvis de føler at det forstyrrer undervisningen.
– Det er ikke en menneskerett å få ha mobilen fremme hele tiden, sa Skjelbred.
Han understreket at lærere som følte de håndterte elever med mobiltelefon i timene, selvsagt skulle få lov til å la elevene få beholde dem.
– Men det må være opp til hver enkelt lærer, sa Skjelbred.
– Gi elevene lyst til å legge bort mobilen
D’Agostino i Elevorganisasjonen mente at diskusjonen burde handle om hvorfor elever bruker mobilene til andre ting i timene.
– Det er to måter å håndtere dette på. Den ene er å ta mobilen fra elevene og låse dem ned i en pose. Den andre er å ha så god undervisning at elevene selv får lyst til å legge fra seg mobilen, sa D’Agostino.
Hun sa videre at elevene må få være med å bestemme om det eventuelt skal være et mobilforbud på den enkelte skole.
– Vi er mot et nasjonalt forbud. Dette bør være opp til elevene og lærerne i hvert enkelt klasserom å bestemme, sa D’Agostino.
– Snakker mer med elevene nå
Spurkland sa han aldri har argumentert for et frislipp av mobilene i klasserommet.
– Men vi kan ikke ha et forbud. Da tar man bort et verktøy i undervisningen, sa Spurkland.
Han mener lærerne må forholde seg til hvordan verden er, og for elevene er mobiltelefonen en viktig del av verden i dag. Han sa at det da er lærerens jobb å forsøke å forstå hva det handler om og utvikle sin egen praksis, noe han sier han selv brukte flere år på å finne ut av.
– Dette er komplekst. Vi kan ikke si at noe er farlig, bare fordi vi ikke skjønner det, sa Spurkland.
I hans klasserom er ting blitt veldig annerledes, og Spurkland sa at han aldri lenger står foran tavlen og foredrar for elevene. Isteden setter han elevene i gang før han selv går ned blant dem som en faglig sparringspartner.
– Jeg snakker mer med elevene mine nå i mitt teknologirike klasserom, enn jeg gjorde før, sa Spurkland.