Økt satsing på skolen?
Min konklusjon er at i løpet av denne
stortingsperioden burde det vært 4454 flere
lærerårsverk enn i dag dersom lærertettheten skulle
vært opprettholdt fra skoleåret 2001-02, skriver
innsenderen.
Statssekretær Helge Ole Bergesens innlegg
"
Friskoler ressurser og mangfold" 1. mars i år er merkelig
lesning. Her viser han til tall fra GSI, SSB og Kostra og mener
å påvise at regjeringen satser på skolen.
Så sier han: "Det er vel vanskelig å
beskrive dette som nedskjæringer over hele landet?" Nei, vil
jeg si. Det er ikke vanskelig. Det er lett å beskrive dette
som nedskjæringer.
Jeg holder meg til Bergesens elevtall selv om
de ikke stemmer med dem jeg finner på www.ssb.no.
Da nåværende regjering kom til
makten, var det 590.223 elever / 11,4 elever per
lærerårsverk = 51.774 lærerårsverk. For
inneværende år er det 607.033 elever / 12,1 elever per
lærerårsverk = 50.168 lærerårsverk. Dette er en
nedgang på 1606 lærerårsverk.
I samme periode har elevtallet steget med
16.810 elever. Det burde vært 607.033 elever / 11,4 elever per
lærerårsverk = 53.249 lærerårsverk eller 3081
flere lærerårsverk dersom elevene hadde hatt samme
timetall og lærertetthet.
Men i løpet av de to siste årene har
elevene i 1. til 4. klasse fått to uketimer mer
undervisning.
Det er 244.617 elever i 1. til 4. klasse
ifølge ssb.no.
Bergesen sier det er 13,7 elever i snitt per
gruppe. Disse elevene vil da utgjøre 17.855 grupper som har
35.710 ekstra uketimer. Det krever 1373 flere
lærerårsverk.
Min konklusjon er at i løpet av denne
stortingsperioden burde det vært 4454 flere
lærerårsverk enn i dag dersom lærertettheten skulle
vært opprettholdt fra skoleåret 2001-02.
Det betyr at selv ikke den såkalte
satsingen med at elevene på småskoletrinnet er to timer
mer på skolen i uken, er en satsing. Disse "friske" timene er
tatt fra delingstimer og timer til elever som trenger tilrettelagt
undervisning!
Det eneste i tallene fra Bergesen som kan vise
at satsingen økes, er utgift per elev. Men det skyldes
økte lønnsutgifter og ikke satsing på elever.