Det største klasserommet
Kristin Oftedal Vinjes ønske med denne boka er å inspirere til mer og bedre uteaktivitet i skolehverdagen
Lek og lær
Av Kristin Oftedal Vinje
116 sider.
Den Norske Turistforening 2012.
Kristin Oftedal Vinjes ønske med denne boka er å inspirere til mer og bedre uteaktivitet i skolehverdagen.
Aktivitetene boka omtaler, er svært varierte. Noen av aktivitetene har direkte tilknytning til skolefag, blant annet matematikk. I stedet for at elevene skal sitte ved pulten og regne ut hvor langt Astrid og Fredrik hopper, vil Vinje sende barna ut for både å hoppe, måle og regne ut. Dermed oppnår man flere ting på en gang: Elevene får fysisk aktivitet, de får brukt matematikkunnskapene til å beregne noe de har et forhold til, og dette bidrar til å oppfylle opplæringslovens og læringsplakatens pålegg om at skolen skal fremme variert undervisning.
Flere grunner gjorde denne anmelderen begeistret for boka. Den er trykt på solid, tykt papir med kraftig spiralinnbinding og burde tåle mange turer i forskjellig vær. Alle oppslagene inneholder fotografier der elever utfører aktiviteten, og de ledsagende tekstene gir presise fremgangsmåter med lister over hva man trenger før man går i gang. I tillegg til at boka kan brukes av faglærere som ønsker å ta i bruk varierte undervisningsopplegg og -arenaer, kan den være til inspirasjon for kroppsøvingslærere.
Ifølge Kunnskapsløftet skal opplæring i grunnleggende ferdigheter inkluderes i alle fag, og mange av aktivitetene i denne boka har i seg elementer av dette, som begrepslæring, praktisk regning, ordleker og så videre.
Med et par av aktivitetene har forfatteren gjort det litt enkelt for seg selv. Selv om man flytter en typisk innelek ut, fortjener den ikke et eget oppslag i en bok om leking og læring i naturen. Et eksempel er «Kims lek», en hukommelseslek der en får se et antall gjenstander i 30 sekunder før de dekkes til og man skal liste opp hva man har sett.
Boka viser utelukkende bilder av fornøyde barn, og bildene er kjemisk fri for grått og vått ruskevær. Men det lar vi passere. Kristin Oftedal Vinje er fagsjef i Barnas Turlag i Den Norske Turistforening, og litt reklame på naturens vegne må vi forvente i bøker derfra.