Digital ferskvare
En interessant og viktig bok som hadde fortjent en bedre visuell skjebne.
Grunnleggende digitale ferdigheter for lærere
Av Leif Harboe
Universitetsforlaget 2012
192 sider
Det digitale landskapet endrer seg raskt, og det blir stadig mer krevende å holde seg oppdatert på verktøyfronten. Med Kunnskapsløftet i 2006 ble digitale ferdigheter innført som en femte grunnleggende ferdighet, på lik linje med lesing og skriving. I boka «Grunnleggende digitale ferdigheter for lærere» antyder Leif Harboe at man også burde kreve grunnleggende digitale ferdigheter for alle lærere, for eksempel kunnskap om tilgjengelige verktøy med relevans for lærerjobben, både til undervisning, forberedelser og etterarbeid.
Den første delen av boka er hovedsakelig tilegnet presentasjon av nyttige verktøy. Her finner vi kapitler om ulike typer programvare, som sosiale medier, tekstbehandlings- og presentasjonsverktøy, tankekart og så videre. Harboe skriver både informativt og underholdende, med en entusiasme som forhåpentlig smitter over på leserne. Han gjør rede for hovedtrekk ved de ulike verktøyene og forteller hvordan han gjør bruk av dem i sin lærerjobb.
Harboe har gjort en viktig jobb for oss – han bringer leserne gjennom mylderet av programmer og gir dem tips om hva som fortjener en nærmere undersøkelse. Men leserne bør skynde seg! Den raske veksten, endringen i tilbudet og mangfoldet av digitale hjelpemidler gjør at oversikter av denne typen går raskt ut på dato. Gitt bokas emne ville nok mange ventet at boka forelå i e- bokformat, men det gjør den dessverre ikke.
I bokas avslutningskapittel, «Å undervise i det teknologitette klasserommet», drøfter Harboe et problem mange lærere kjenner: Elever bruker mobiltelefoner, nettbrett og PC-er til alt annet enn faglig arbeid. De digitale hjelpemidlene blir i mange tilfeller et forstyrrende element i undervisningen. Han presenterer ingen universalløsning, men understreker at det å vite når elevene bør slå av PC-ene også er en viktig del av lærernes digitale kompetanse.
Layouten trekker dessverre ned totalinntrykket. Boka har omtrent like mange illustrasjoner som den har sider, men disse tilfører ikke noe særlig merverdi, verken innholdsmessig eller estetisk. Det blir for mange lavoppløselige, nesten uleselige skjermdumper og intetsigende programlogoer.