Ei annerledes lærebok i fysikk

Hvis du fikk i hende ei fysikklærebok som skal fungere for lærerstudenter som utdanner seg for å undervise fra 5-.10. trinn i grunnskolen, vil du sikkert vente å finne blant annet problemer der en skal regne ved å bruke Newtons lover.

Fysikk for lærere
Av Carl Angell, Eirik Grude Flekkøy og Jostein Riiser Kristiansen
204 sider
Gyldendal Akademisk

 

Det gjør du imidlertid ikke i den boka Carl Angell, Eirik Grude Flekkøy og Jostein Riiser Kristiansen har skrevet. Forutsetningen synes å være at studentene har lært den mer elementære fysikken i videregående skole.

Forfatterne har stort sett fulgt en oppskrift der de først presenterer et fysisk fenomen som i de fleste tilfeller lærerstudentene ikke har tenkt over. Men der studentene ikke har noen forklaring, prøver forfatterne på en god pedagogisk måte å gi leseren innsikt i den fysikken som er involvert.

Noen eksempler: Vi har alle erfart at fluer kan gå i taket, men hvis en hund prøvde det samme, ville den ikke greie det, selv om den hadde sugeføtter som flua. Forklaringen er enkelt fortalt: Hvis flua ble dobbelt så stor, ville sugeflatene firedobles (de er to dimensjoner), mens kroppsvekten ble åttedoblet (den har tredimensjoner). Ei flue så stor som en hund ville imidlertid bli så tung i forhold til føttene sugeevne at den ikke kunne holde seg fast i taket.

Kanskje det er noen lærere og/eller studenter i klassen som spiller golf. Da har de kanskje erfart at om en slår ballen riktig langt, vil den ikke lande der en trodde den skulle gjøre det. Om slaget var rettet i nord-sør- retning, vil ballen havne 10–25 cm bort fra den rette linjen. Jordas rotasjon er årsak til denne "kraften", som har navnet corioliskraften. Den må de som skyter med kanoner ta hensyn til. Kraften er spesielt synlig når det gjelder havstrømmer.

Du graver ett rett hull gjennom jorda fra Bergen til Paris, og ett fra Bergen til New Delhi. Du kunne bevege deg gjennom disse tunnelene friksjonsfritt, bare påvirket av tyngdekraften. Hvis du startet samtidig, i hvilken tunnel kom du først fram? Svaret er overraskende: Like fort, og det ville være etter cirka 42 minutter.

Her har jeg bare gitt eksempler fra hvordan forfatterne legger opp til en fenomensentrert og nysgjerrighetsskapende fysikkundervisning, Det tror jeg kan få flere studenter med, slik at de som lærere kan la egen entusiasme smitte over på deres framtidige elever.

Jeg har ikke her gått inn på sette et faglig søkelys på forfatternes framstilling De er alle sterke fagfolk. Men kanskje det i et senere opplag av boka bør rettes når det står at månens diameter er omtrent en seksdel av jordas. En mer riktig brøk er omtrent en tredel.

Powered by Labrador CMS