Ole Konrad Ribsskog (1865-1941). Skolemann og skolepolitiker.
Av John H. Stamnes
213 sider
Flatanger Historielag 2011
John H. Stamnes i Namsos har nettopp fått gitt ut en meget god og fyldig biografi om Ole Konrad Ribsskog (1865-1941). Forfatteren er fra samme kommune som Ole Konrad Ribsskog, som vokste opp under fattigslige kår i Flatanger, som den eldste av ni søsken. Hans noe yngre bror, Bernhof Ribsskog (1863-1963), er velkjent blant annet som skolesjef i Oslo og som leder av plankomiteen for Normalplanen av 1939. Adolf Ribsskog (1875-1945) var en tredje bror og skolestyrer i Steinkjer. En fjerde bror, Asmund Ribsskog (1887-1916) var også lærerutdannet. Stamnes gir en fyldig beskrivelse av familien og oppvekstforholda i Flatanger, om hvordan søsknene som barn måtte arbeide heime på gården, om skolegangen de fikk i barndommen, og om hvordan de i ungdommen fikk gjennomført en videre utdannelse.
Stamnes beskriver hvilke alternative yrkesvalg som var nærliggende for Ole Konrad. Her nevnes skogskole, landbruksskole og underoffisersskole. Resultatet ble at han gikk inn ved Klæbu seminar i Sør-Trøndelag i 1885. Her beskriver forfatteren forholda ved seminaret på en fyldig og interessant måte – fra opptaksprøven, gjennom toårsoppholdet og fram til avgangseksamen i 1887. Dette er et interessant bidrag til beskrivelsen av lærerutdanninga ved et av de første seminara.
Etter endt utdanning i Klæbu ble Ole Konrad først omgangsskolelærer i heimbygda, der han blant annet fikk broren Bernhof som elev. Senere ble han tilsatt i Spydeberg og Drøbak før han kom som lærer til Trondheim. Her gir biografien et godt bilde av lærernes forhold og vilkår, som lønnsforhold med mer, i norsk skole ved slutten av 1800-tallet. Forfatteren gir et helhetlig og positivt bilde av Ole Konrad i Trondheim, der han snart ble valgt inn i skolestyret og i styret for lærerforeningen. Som skoleleder ble han i 1911 først tilsatt som overlærer, og i 1918 ble han enstemmig tilsatt som skoleinspektør i Trondheim. At en seminarist fra Klæbu ble enstemmig tilsatt i skoleinspektørstillingen i Trondheim, vitner om at det er en solid person Stamnes beskriver.
Sosialdemokraten Ole Konrad Ribsskog ble allerede i 1912 innvalgt på Stortinget. I perioden 1917–1919 var han ordfører i Trondheim. Alt dette, med tillegg av andre verv, gir Stamnes en inngående beskrivelse, ikke minst av alle utfordringene Ole Konrad fikk som skoleinspektør i Trondheim fram til han gikk av med pensjon i 1937. Han fikk en trist bortgang da han i 1941 ble påkjørt og drept av trikken.
I det hele er denne biografien meget solid. Stamnes har gjort et stort arkivarbeid, noe alle henvisningene viser. Av og til kan en få inntrykk av at biografien blir vel detaljert. Men det gjør igjen at beskrivelsene blir fyldige.
Stamnes’ biografi er et viktig bidrag til norsk skolehistorie, først og fremst i beskrivelsene av Ole Konrad Ribsskog som en betydningsfull person både som lærer, skoleleder, organisasjonsperson og politiker, men også i framstillingen av så mange ting i samfunnet for øvrig.
Biografien er utgitt av Flatanger historielag med støtte fra maleren Håkon Bleken, Flatanger kommune og Trondheim kommune.