Sånn er det bare
av Annette Münch (red.)
Nettproduksjon: Foreningen !les
Aschehoug forlag 2013
120 sider
Boka er en gave fra regjeringen og Stortinget til alle elever i andre og tredje klasse på videregående skole, som er førstegangsvelgere ved høstens stortingsvalg.
I tillegg til å være utgitt i bokform er innholdet også fritt tilgjengelig for alle på Internett, sammen med diverse ekstramateriale, blant annet tilhørende arbeidsoppgaver og lærerveiledning. Å gå til en så økonomisk krevende øvelse som å utgi en bok til alle landets elever i andre og tredje klasse i videregående skole er et stort økonomisk løft. Tanken bak en slik donasjon må vel være å gi elevene et håndfast bevis på at landets politiske myndigheter ønsker at dette skal betraktes som en personlig gave til den enkelte elev, og ikke som et upersonlig nettprodukt. Resultatet er blitt en moderne liten bok med variert layout og fancy illustrasjoner. Annette Münch, redaktør for boka, håper at den unge leseren blir engasjert. Ifølge forordet håper hun at boka får leserne til både å «nikke samtykkende og føle behov for å slenge boka i veggen». Hun burde ha en viss kunnskap om dette siden hun tidligere var ansvarlig for Aftenpostens ungdomsstoff under vignetten Si;D, en spalte som viser at dagens ungdom fra 13 år og oppover ofte er mer reflekterte enn voksne når de tar opp problemer vi her snakker om.
Redaktøren har samlet en rekke profilerte skribenter, vi finner blant annet artikler av økonomen Silje Sandmæl, kjønnsforskeren Jørgen Lorentzen, forfatteren Harald Rosenløw Eeg, «sjefen over alle sjefer» Aslak Borgersrud, forfatteren Helga Flatland, journalist i Aftenposten Kristin Solberg, forfatteren Olaug Nilsen («Få meg på, for faen») og fagteologen Åste Dokka, for å nevne noen.
Bidragsyterne representerer et stort sjangerspekter; skjønnlitteratur, sakprosa og tegneserier. Temaene spenner fra religion, krigen i Afghanistan, abort, voldtekt og psykisk helse til miljø. I tillegg har illustratører fått slippe seg løs og levert bidrag som forlaget tror vil få noen til å smile, mens andre altså vil slenge boka i femte veggen.
Her bør det likevel finnes noe for enhver smak. Hovedgrupperingene handler om Halvparten av oss, Mellom himmel og jord, Krig og fred, Midt i virkeligheten, Helt privat, Skoletid, Klode og klima og sist, men ikke minst, stemmeretten.
Det er tydelig hva som er viktigst for utgiverne – å få potensielle unge mennesker til å bli politisk bevisste. Boka skal markere stemmerettsjubileet, men også at stortingsvalget er like om hjørnet.
Bidragene i denne boken er svært varierte og meget interessante. Plasshensyn gjør det dessverre ikke mulig å gå nærmere inn på disse. Korte og presise som de er, bør de leses og drøftes med stor interesse, ikke bare av 17- og 18-åringer.
Samfunnsfaglærer Knut Eric Elstad og norsklærer Frode Øverland har laget en interessant og omfattende lærerveiledning som ikke bare bør brukes av lærere på andre og tredje videregående trinn. Elever lenger ned i årsklassene vil også kunne ha stort utbytte av en slik undervisning. Temaene som tas opp i boka, kan med fordel også tas opp i andre fag enn samfunnsfag og norsk. Kanskje burde også religionslærere henge seg på.
Boka er en gave fra regjeringen og Stortinget til alle elever i andre og tredje klasse på videregående skole, som er førstegangsvelgere ved høstens stortingsvalg.
I tillegg til å være utgitt i bokform er innholdet også fritt tilgjengelig for alle på Internett, sammen med diverse ekstramateriale, blant annet tilhørende arbeidsoppgaver og lærerveiledning. Å gå til en så økonomisk krevende øvelse som å utgi en bok til alle landets elever i andre og tredje klasse i videregående skole er et stort økonomisk løft. Tanken bak en slik donasjon må vel være å gi elevene et håndfast bevis på at landets politiske myndigheter ønsker at dette skal betraktes som en personlig gave til den enkelte elev, og ikke som et upersonlig nettprodukt. Resultatet er blitt en moderne liten bok med variert layout og fancy illustrasjoner. Annette Münch, redaktør for boka, håper at den unge leseren blir engasjert. Ifølge forordet håper hun at boka får leserne til både å «nikke samtykkende og føle behov for å slenge boka i veggen». Hun burde ha en viss kunnskap om dette siden hun tidligere var ansvarlig for Aftenpostens ungdomsstoff under vignetten Si;D, en spalte som viser at dagens ungdom fra 13 år og oppover ofte er mer reflekterte enn voksne når de tar opp problemer vi her snakker om.
Redaktøren har samlet en rekke profilerte skribenter, vi finner blant annet artikler av økonomen Silje Sandmæl, kjønnsforskeren Jørgen Lorentzen, forfatteren Harald Rosenløw Eeg, «sjefen over alle sjefer» Aslak Borgersrud, forfatteren Helga Flatland, journalist i Aftenposten Kristin Solberg, forfatteren Olaug Nilsen («Få meg på, for faen») og fagteologen Åste Dokka, for å nevne noen.
Bidragsyterne representerer et stort sjangerspekter; skjønnlitteratur, sakprosa og tegneserier. Temaene spenner fra religion, krigen i Afghanistan, abort, voldtekt og psykisk helse til miljø. I tillegg har illustratører fått slippe seg løs og levert bidrag som forlaget tror vil få noen til å smile, mens andre altså vil slenge boka i femte veggen.
Her bør det likevel finnes noe for enhver smak. Hovedgrupperingene handler om Halvparten av oss, Mellom himmel og jord, Krig og fred, Midt i virkeligheten, Helt privat, Skoletid, Klode og klima og sist, men ikke minst, stemmeretten.
Det er tydelig hva som er viktigst for utgiverne – å få potensielle unge mennesker til å bli politisk bevisste. Boka skal markere stemmerettsjubileet, men også at stortingsvalget er like om hjørnet.
Bidragene i denne boken er svært varierte og meget interessante. Plasshensyn gjør det dessverre ikke mulig å gå nærmere inn på disse. Korte og presise som de er, bør de leses og drøftes med stor interesse, ikke bare av 17- og 18-åringer.
Samfunnsfaglærer Knut Eric Elstad og norsklærer Frode Øverland har laget en interessant og omfattende lærerveiledning som ikke bare bør brukes av lærere på andre og tredje videregående trinn. Elever lenger ned i årsklassene vil også kunne ha stort utbytte av en slik undervisning. Temaene som tas opp i boka, kan med fordel også tas opp i andre fag enn samfunnsfag og norsk. Kanskje burde også religionslærere henge seg på.