Gode tips for tenning på tall
Bokas originaltittel er «Barns matematiska förmågor - och hur de kan utvecklas», i god oversettelse av Ingvill Christina Goveia. Den er beregnet på lærere og lærerstudenter, men også foresatte vil ha stor nytte av den.
Barns matematiske evner - og hvordan de kan utvikles
Av Eva Pettersson og Inger Wistedt
Cappelen Damm Akademisk 2013
320 sider
Boka bygger på to forskningsprosjekter der utgangspunktet særlig var å høste erfaringer med hvordan elever med spesielle evner og begavelse for matematikk kan hjelpes, motiveres og inspireres. Men det gis også en rekke eksempler på hvordan barns matematiske utvikling generelt sett kan stimuleres.
Både elever, lærere og foresatte som har deltatt i prosjektene, omtales og beskrives. Vi får gode innblikk i de enkelte elevers tenkemåter og tilnærminger. Det er sjelden bare en vei til målet når et matematisk problem skal løses, og vi blir stadig minnet på hvor kreative mange elever er, med tilnærminger og løsningsmetoder som vi lærere – eller foresatte – ikke hadde tenkt på.
Også på barnetrinnet trengs enda flere lærere som kan inspirere og motivere elevene, og som kan utfordre dem og støtte dem. Ikke minst er det viktig å legge til rette for utforskende arbeid, både teoretisk og praktisk. Denne boka vil være til god hjelp. Ikke bare på barnetrinnet, men også på ungdomstrinnet og i videregående skole kan det hentes mye og god inspirasjon.
Gjennom bokas syv kapitler diskuteres hva matematiske evner er, hvordan de kommer til uttrykk og hvordan de kan arbeides med. Diskusjon av organisatoriske tiltak, former for gruppering, er med. Det er også alternative arbeidsformer og tilpasning for elever med spesielle behov – i begge ender av skalaen. Konkrete og gode tips til bruk i klasserommet presenteres, med mange eksempler på nyttige og spennende aktiviteter.
Problemløsning står sentralt i all matematisk aktivitet. Vi blir med på diskusjoner mellom elever med ulik matematisk kompetanse, som i fellesskap løser problemer – og inspirerer hverandre. Vi blir også minnet på at elever som vi trodde hadde vanskeligheter med matematikk og med logisk tenkning, faktisk viser seg fra en helt annen side når forholdene legges til rette.
En rekke mer eller mindre kjente problemoppgaver er med, som håndtrykkproblemet, antall heller rundt blomsterbedet og mange flere. Det beskrives hvordan elever helt fra de første årstrinnene kan arbeide med oppgaver som vi vet faller vanskelig for de fleste, både i ungdomsskolen og i videregående skole. Elever begynner tidlig å tenke algebraisk; det kan utnyttes bedre!
Uendelighetsproblematikk er de fleste lærere kjent med. Det er fascinerende å lese hvordan ei elevgruppe i fjerdeklasse jobber med dette. Vi aner konturer av grenseverdibegrepet – allerede i fjerdeklasse!
De fleste som underviser i matematikk, er kjent med cuisenairestaver. I et av eksemplene som omtales, befinner vi oss i en tredjeklasse. Lærerens opplegg med stavene fører til at elevene løser relativt kompliserte brøk- og desimaltalloppgaver – slett ikke forventet på dette årstrinnet.