Inspirasjon til kunstarbeid i barnehagen

Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen
Kari Bakke, Cathrine Jenssen og Aud Berggraf Sæbø (red.)
250 sider
Fagbokforlaget

Denne boken tar for seg barnehagens arbeid med drama, forming, musikk og litteratur, og målet er å lære førskolelærerstudentene å skape gode barnehager for dagens og framtidens barn. Forfatterne ønsker å inspirere til å integrere arbeid med bildebøker, musikk, fiksjon, rollelek, tegning og tredimensjonale former og digitale uttrykk i prosjektbasert arbeid i barnehagen. Ifølge forlaget er boken velegnet for alle studieårene i utdanningen.

Åtte forfattere har skrevet hvert sitt kapittel, de tre redaktørene er blant de åtte. Det skal godt gjøres å skrive uttømmende om et tema som kunst, kultur og kreativitet, men bokens forfattere gjør et ærlig forsøk! Redaktør Aud Berggraf Sæbø, førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger, har skrevet det første kapitlet som på overordnet plan tar for seg Kunstfagenes plass i barnehagen, mens redaktør Cathrine Jenssen, rådgiver ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), i det åttende og siste kapitlet, Den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur, presenterer tre konkrete vinnerprosjekter som er blitt tildelt prisen.

Derimellom skriver førsteamanuensis Tone Birkeland, Høgskolen i Bergen (HiB) om språket, førstelektor Morten Sæther ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for førskolelærerutdanning, Trondheim om musikk og estetiske prosesser, høgskolelektor Kari Thorkildsen (HiB) slår til med fortellinger om smårollinger på vågale ekspedisjoner, redaktør og høgskolelektor Kari Bakke (HiB) tar for seg rom og flater, høgskolelektor Helene Torsteinson (HiB) skriver om barns medvirkning, og førstelektorstipendiat Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Høgskolen i Oslo, presenterer de digitale mulighetene.

 

 

Powered by Labrador CMS