Nyttig bok om utfordrende tema
I de fleste barnehager snakkes det lite og sjelden om seksualitet. Det er uheldig, mener førskolelærer og sexologisk rådgiver Hanne Emilie Skarpsno.
Barn og seksualitet
Utfordringer i hverdagen
Av Hanne Emilie Skarpsno
SEBU forlag 2013
73 sider
Hos mange barnehageansatte er kunnskapen om barns seksualitet minimal, hevder Hanne Emilie Skarpsno i sin nye bok «Barn og seksualitet. Utfordringer i barnehagen.» Det kan virke tilfeldig hvilke holdninger personalet har og hvordan de handler når spørsmål om barns seksualitet dukker opp. Mange ser temaet som viktig, mener hun, men er usikre på hvordan det kan gripes an i barnehagen. Derfor har hun skrevet en bok som skal gi kunnskap om og redskaper til å sette barns seksualitet på dagsorden.
Det er en liten og enkel bok Skarpsno har skrevet. På vel 70 sider gjør hun et kort sveip innom seksualitetens historie, bringer grunnleggende kunnskap om seksualitet, drøfter seksuelle uttrykk, seksualitet og læring, og gir råd om samarbeid med foreldrene. Innledningsvis nevner hun den såkalte Bjugnsaken fra tidlig 1990-tall, der en mannlig barnehageassistent og flere andre ble siktet for et stort antall overgrep mot barn. Både assistenten og de andre ble senere frikjent, men ettervirkningene har vært mange. Skarpsno refererer blant annet til en nåværende assistent som sier at han hele tiden må forholde seg til en redsel for å bli mistenkt for noe liknende.
Dette viser hvor ømtålig og utfordrende dette temaet er. Både fordi mange barnehageansatte synes seksualitet i seg selv er krevende å ta opp og snakke åpent om, og fordi særlig mannlige ansatte kan føle at de er i en slags konstant faresone for å gjøre noe som kan mistolkes. Derfor er det både viktig og riktig, som forfatteren hevder, at dette er et tema som det bør snakkes om i barnehagen.
Men hvordan gjør man det? Hanne Emilie Skarpsno har tro på konkrete eksempler og spørsmål til diskusjon. Gjennom hele boka har hun lagt inn tekstbokser med eksempler som er hentet fra barnehagens hverdag, med påfølgende spørsmål. Hvordan ville du reagert dersom dette skjedde i din barnehage? Hva gjør dere dersom barna begynner å leke «pule-leken»? Hvordan snakker dere med foreldrene til et barn som onanerer? Og så videre. Dette er spørsmål som jeg tror mange personalgrupper vil ha stor nytte av å diskutere, ikke minst for å være forberedt den dagen noe av denne problematikken dukker opp. Disse eksemplene og spørsmålene er et stort pluss ved boka.
I et så beskjedent format blir det nødvendigvis slik at noen store temaer blir litt overflatisk behandlet. Noen vil sikkert hevde at 5–6 små sider om barns seksuelle utvikling blir altfor lite og skjematisk. Men boka gjør ikke krav på å være en grundig fagbok om barns seksualitet, men mer en hjelp til å kunne ta opp og diskutere et viktig og utfordrende tema. Det finnes andre bøker som er grundigere, og noen av dem bør trolig også finnes i barnehagens bibliotek. Men som en lett tilgjengelig innføring og en hjelp til å få temaet på dagsorden, kan Skarpsnos bok anbefales.